Sangwina, czarna kredka, ołówek, papier, 49,8 x 39,8 cm Sygnowany w lewym dolnym narożniku sangwiną: WG (monogram wiązany) 1878
Malarz, ilustrator i pedagog, którego twórczość, zwłaszcza historyczna, była -toutes proportiones gardées- dla publiczności zaboru rosyjskiego tym, czym Matejki dla Galicji. W latach 1844-1850 studiował malarstwo w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jana Feliksa Piwarskiego, Marcina Zaleskiego i Chrystiana Breslauera (a więc w okresie jej względnie największej świetności), zawiązując jednocześnie nić wieloletniej przyjaźni z młodymi artystami (po części: kolegami ze Szkoły) skupionymi wokół Marcina Olszyńskiego, określanymi w historii sztuki polskiej mianem "warszawskiej cyganerii" (m. in. Juliuszem Kossakiem, Franciszkiem Kostrzewskim i Henrykiem Pillatim). Po pierwszych sukcesach artystycznych (m. in. cykl pejzażów na blasze, dekorujący parowce wiślanej "Żeglugi Parowej"), otrzymawszy stypendium Cesarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, doskonalił swe umiejętności w tamtejszej klasie malarstwa historycznego Aleksieja Markowa (1853-1855; w 1873 r. sam zostanie zaliczony w poczet akademików). Dwa kolejne lata (1856-1858) spędził w Paryżu, uczęszczając (co prawda tylko przez trzy miesiące) do pracowni Léona Cognieta i samodzielnie studiując malarstwo dawne w zbiorach publicznych; zbliżył się wówczas do emigracyjnego środowiska artystycznego, w szczególności Cypriana Kamila Norwida. W 1858 roku osiadł ostatecznie w Warszawie, rozwijając niezwykle intensywną działalność malarską, organizacyjną, pedagogiczną i publicystyczną. W 1871 roku otrzymał nominację na stanowisko wykładowcy rysunku i malarstwa warszawskiej Klasy Rysunkowej- jedynej i nad podziw ambitnej szkoły artystycznej na ziemiach byłego Królestwa Polskiego, która wychowała kilka pokoleń artystów o najgłośniejszych dziś nazwiskach; współtwórca i wieloletni członek zarządu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Był artystą niezwykle pracowitym i płodnym, ceniony i znany przede wszystkim jako malarz historyczny, był również zamiłowanym pejzażystą; nie stronił też od dekoracyjnych realizacji monumentalnych.
Ten, sumaryczny, graficzny w wyrazie, w zasadzie konturowy szkic głowy kobiecej w pełnym profilu wydaje się być związany ze wstępnym etapem pracy nad ukończonym (opatrzonym sygnaturą) dwa lata później (w 1880 r.) portretem nieokreślonej damy, identyfikowanej niekiedy hipotetycznie -na podstawie wzmianek archiwalnych- z Wiktorią Stankiewiczówną (Muzeum Narodowe w Kielcach, nr inw. MNK/M/1736 - zob.: Wojciech Gerson 1831-1901. Katalog wystawy monograficznej. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1978, poz. I /A 47, s. 57 i il. 19; tamże wcześniejsza literatura).
GERSON Wojciech
urodził się w 1831 roku w Warszawie, zmarł w 1901 roku w Warszawie. Malarz, rysownik, litograf i pedagog.Studia rozpoczął na Oddziale Architektury warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, lecz już po roku przeniósł się na Wydział Malarstwa gdzie uczył się pod kierunkiem C. Breslauera i M. Zaleskiego. Należał wówczas do tzw. "cyganerii malarskiej. Szkołę ukończył w 1851 roku z wyróżnieniem i otrzymał dwuletnie stypendium w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Tam był uczniem klasy malarstwa historycznego u A. T. Markowa. W roku 1854 uczęszczał także na zajęcia z teorii sztuki prowadzone przez W.I. Grigorowicza. Po dwuletnim pobycie w Paryżu wrócił do Warszawy. Założył w 1858 własną pracownię . Przyczynił się do powstania Warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Stale utrzymywał kontakty z Akademią Petersburską, która w 1878 roku nadała mu tytuł profesora za obraz "Kopernik wykładający swój system astronomiczny w Rzymie". Uczestniczył w wielu wystawach w Europie i USA. Jego twórczość jest bardzo zróżnicowana. Zaczął od scen wiejskich i pejzaży, by po upadku Powstania Styczniowego podjąć tematykę historyczną. Uprawiał również malarstwo ścienne i ołtarzowe, był ilustratorem, krytykiem i publicystą. Wybitny pedagog. Obecnie najbardziej jest ceniony za pejzaże tatrzańskie.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl