Olej, płótno; 64 x 53,5 cm Sygnowany p.d.: W.G Stan zachowania: obraz po konserwacji.
Za ekspertyzą Janiny Zielińskiej Obraz przedstawia scenę rodzajową na tle pejzażu. Dominującym elementem jest tu grupa figuralna dwóch osób: ślepego starca i towarzyszącej mu młodej, wiejskiej dziewczyny. Postacie usytuowane są w centrum kompozycji, na szerokiej, polnej drodze. Starzec ujęty prawie en face, dziewczyna w lekkim zwrocie ciała i głowy ku niemu, podtrzymuje go za rękę. Układ kompozycyjny figur odznacza się klasyczną prostotą. Obraz emanuje też lirycznym nastrojem. Ślepiec i dziewczyna idą wolno, bez pośpiechu, jakby chwilami przystając na drodze. Postacie potraktowane są z pewną dozą idealizacji (cechującej wczesne prace Gersona). Postać starca, mimo ubogiego odzienia, jest pełna godności, jego oblicze uderza szlachetnością i życiową mądrością. Dziewczyna skromna, pełna wdzięku - wyraz jej twarzy i gesty sugerują serdeczność i troskę o prowadzonego kalekę. Upozowanie postaci nasuwa w jakimś stopniu nawiązanie do klasycznych kompozycji przestawiających antycznych bohaterów - Edypa i Antygonę (temat popularny w dziewiętnastowiecznym malarstwie). Wokół idących osób roztacza się rozległy, pagórkowaty krajobraz pokryty roślinnością i kamieniami. W głębi, po prawej stronie widać ruiny z wieżą (przypominające ruiny zamku Bobrowniki nad Wisłą, które Gerson malował i rysował kilkakrotnie). Na pierwszym planie, przy krawędzi obrazu znajduje się fragment drewnianego pomostu. Obraz odznacza się stonowanym, zielonkawo-niebieskim kolorytem, z akcentami intensywniejszych barw w ubiorach ludzi (ciemnoniebieska sukmana mężczyzny, różowe chusty dziewczyny i biel innych elementów strojów). Niebo intensywnie niebieskie górą, w większości pokryte szarymi o różowych refleksach chmurami. Obraz cechuje ponadto staranna, gładka technika malarska oraz umiejętne wprowadzenie efektów światła (zwłaszcza w środkowej partii kompozycji w chmurach). Omawiany obraz Wędrowny ślepiec należy do wczesnych prac Wojciecha Gersona, powstałych w latach 1855-1860. Dzieł artysty z tego okresu zachowało się niewiele, na rynku sztuki pojawiają się niezmiernie rzadko. W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie znajdują się trzy olejne obrazy Wojciecha Gersona z lat 1855-1860: Ruiny zamku Trockiego pod Wilnem (olej, tektura; 34 x 41 cm; sygnowany: 1855 / WGerson), Bobrowniki nad Wisłą (olej, płótno; 44 x 59 cm; sygnowany: W. G 56), Przed dworkiem (olej, płótno; 60 x 74 cm; sygnowany monogramem wiązanym WG 1856). Porównując Wędrownego ślepca z wyżej wymienionymi obrazami można zauważyć duże analogie w sposobie malowania i tonacji barwnej. Podobieństwo istnieje też w ujęciu sylwetki kobiecej (w obrazach Wędrowny ślepiec i Przed dworkiem), w kolorycie i formie ruin. Sygnatura na obrazie Wędrowny ślepiec jest niemal identyczna jak na obrazie Bobrowniki nad Wisłą. Temat wędrujących żebraków, ślepców, górali, "za chlebem", ubogich rzemieślników był popularny w drugiej połowie XIX wieku w kręgu tzw. "cyganerii warszawskiej". Należący do tej grupy Wojciech Gerson, podejmował te tematy, wykonując liczne studia podczas wakacyjnych wędrówek po kraju. Uważam, że przedstawiony mi do ekspertyzy obraz Wędrowny ślepiec jest autentycznym dziełem Wojciecha Gersona.
GERSON Wojciech
urodził się w 1831 roku w Warszawie, zmarł w 1901 roku w Warszawie. Malarz, rysownik, litograf i pedagog.Studia rozpoczął na Oddziale Architektury warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, lecz już po roku przeniósł się na Wydział Malarstwa gdzie uczył się pod kierunkiem C. Breslauera i M. Zaleskiego. Należał wówczas do tzw. "cyganerii malarskiej. Szkołę ukończył w 1851 roku z wyróżnieniem i otrzymał dwuletnie stypendium w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Tam był uczniem klasy malarstwa historycznego u A. T. Markowa. W roku 1854 uczęszczał także na zajęcia z teorii sztuki prowadzone przez W.I. Grigorowicza. Po dwuletnim pobycie w Paryżu wrócił do Warszawy. Założył w 1858 własną pracownię . Przyczynił się do powstania Warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Stale utrzymywał kontakty z Akademią Petersburską, która w 1878 roku nadała mu tytuł profesora za obraz "Kopernik wykładający swój system astronomiczny w Rzymie". Uczestniczył w wielu wystawach w Europie i USA. Jego twórczość jest bardzo zróżnicowana. Zaczął od scen wiejskich i pejzaży, by po upadku Powstania Styczniowego podjąć tematykę historyczną. Uprawiał również malarstwo ścienne i ołtarzowe, był ilustratorem, krytykiem i publicystą. Wybitny pedagog. Obecnie najbardziej jest ceniony za pejzaże tatrzańskie.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Dodatkowo Artinfo.pl relacjonuje przebieg aukcji w Internecie - na żywo. Pozwala to śledzić realizację zgłoszonych zleceń. Dzięki zleceniom telefonicznym i relacji w Internecie nie jest konieczna obecność na sali!
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl