OPINIE: - opinia Janiny Zielińskiej z 2005 r. po konserwacji
WYSTAWIANY: - Wojciech Gerson, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, listopad-grudzień 2013
Obraz przedstawia dwie postaci: kalekiego starca w podartym płaszczu i prowadzącą go za rękę młodą dziewczynę. Obie figury potraktowane zostały z silną dozą idealizacji. Z ich twarzy bije wyraz uduchowienia, gesty są czułe i jakby nabożne. Postaci i otaczający je pejzaż zatopione są w klarownym, jasnym świetle. Według opinii Janiny Zielińskiej to właśnie idealizacja i nastrój spokojnego heroizmu zdradzają związek "Wędrownego ślepca" z wczesnymi pracami Gersona. Obraz nie jest jednak po prostu "jednym z dzieł" w œuvre malarza. "Wędrownego ślepca" można traktować jako emblematyczny przykład kilku problemów polskiej kultury artystycznej połowy XIX wieku. Kompozycja i temat "Wędrownego ślepca" stanowią niewątpliwie echo prac stworzonych przez Aleksandra Kokulara i Antoniego Brodowskiego na konkurs ogłoszony w 1823 roku przez Komisję Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w Warszawie. Oba obrazy przedstawiały topos męstwa w skrajnym cierpieniu: ociemniałego Edypa prowadzonego za rękę przez Antygonę. W swoim płótnie Gerson zrezygnował co prawda z mitologicznego kostiumu, ale zachował typowy dla klasycystów moralno-dydaktyczny aspekt przedstawienia. Na jego płótnie stąpający na oślep starzec jest pełen godności; dziewczyna wydaje się być serdeczna i troskliwa. Tragedia namalowana przez Gersona daleka jest od patosu. Artysta skupia się na subtelnych emocjach, nastrojowości i pochwale cnoty. W tym sensie "Wędrownego ślepca" można czytać jako dzieło zapowiadające moralno-estetyczny program artysty. Gerson był bowiem nie tylko malarzem, ale także krytykiem sztuki i społecznikiem. Daleko mu było do romantycznej gorączki pokolenia odpowiedzialnego za powstanie listopadowe. Gerson - pozytywista nieskory do porywów duszy i przywiązany do wartości pracy organicznej - w "Wędrownym ślepcu" jakby zapowiada koncepcję cichego, niedomagającego się sławy heroizmu. Gerson znajduje się w związku z tym - jak pisał Andrzej Ryszkiewicz - w opozycji do sztuki Matejki, którego obrazy miały z założenia kształtować wyobraźnię społeczną. W sztuce Gersona ważne były z kolei zastygnięcie bohatera, statyka, teatralny gest, emocjonalna spójność skierowane na indywidualne przeżycie widza. Jednym z kluczy do zrozumienia wyznawanej przez Gersona koncepcji sztuki może być pochodzenie artysty. Gerson wywodził się bowiem z ewangelickiej rodziny rzemieślniczej, która kultywowała tradycyjne cnoty mieszczańskie. Uczciwość, pracowitość, umiar i wartości moralne znaczyły dla niego tyle co warsztatowa perfekcja jego sztuki. Jego uczniowie (wśród nich m.in. Chełmoński, Bilińska-Bohdanowicz, Okuń, Pankiewicz, Podkowiński) zapamiętali go dlatego nie tylko jako wybitnego artystę, ale także jako człowieka idei wierzącego w misję własnej sztuki.
GERSON Wojciech
urodził się w 1831 roku w Warszawie, zmarł w 1901 roku w Warszawie. Malarz, rysownik, litograf i pedagog.Studia rozpoczął na Oddziale Architektury warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, lecz już po roku przeniósł się na Wydział Malarstwa gdzie uczył się pod kierunkiem C. Breslauera i M. Zaleskiego. Należał wówczas do tzw. "cyganerii malarskiej. Szkołę ukończył w 1851 roku z wyróżnieniem i otrzymał dwuletnie stypendium w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Tam był uczniem klasy malarstwa historycznego u A. T. Markowa. W roku 1854 uczęszczał także na zajęcia z teorii sztuki prowadzone przez W.I. Grigorowicza. Po dwuletnim pobycie w Paryżu wrócił do Warszawy. Założył w 1858 własną pracownię . Przyczynił się do powstania Warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Stale utrzymywał kontakty z Akademią Petersburską, która w 1878 roku nadała mu tytuł profesora za obraz "Kopernik wykładający swój system astronomiczny w Rzymie". Uczestniczył w wielu wystawach w Europie i USA. Jego twórczość jest bardzo zróżnicowana. Zaczął od scen wiejskich i pejzaży, by po upadku Powstania Styczniowego podjąć tematykę historyczną. Uprawiał również malarstwo ścienne i ołtarzowe, był ilustratorem, krytykiem i publicystą. Wybitny pedagog. Obecnie najbardziej jest ceniony za pejzaże tatrzańskie.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl