Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KOSSAK Wojciech | Bitwa pod Raszynem, po 1913 r.

Wojciech KOSSAK (Paryż 1856 - Kraków 1942)

Bitwa pod Raszynem, po 1913 r.

olej/płótno, 72,2 x 153 cm
sygnowany l.d.: 'WOJCIECH KOSSAK'
na odwrociu lakowa pieczęć z odciśniętym herbem

LITERATURA:
- por. Kazimierz Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław-Warszawa 1990, s. 63, il. 129

Prezentowany obraz jest nieco pomniejszoną repliką jednej z najsłynniejszych prac Kossaka, monumentalnej (190 x 400 cm!) kompozycji "Książę Poniatowski na Grobli Falenckiej" z 1913 roku (obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie). Nieznane są okoliczności powstania reprodukowanego obrazu, ale wydaje się, że musiała powstać mniej więcej w tym samym czasie, co wersja z MNW. Obrazy związane są ze sobą nie tylko poprzez powtórzenie kompozycji, lecz także sposób malowania. W odróżnieniu od prezentowanej pracy, większość replik wykonanych przez Kossaka po I wojnie światowej odbiega od swoich oryginałów kolorystyką. W przypadku "Bitwy pod Raszynem" mamy do czynienia z wiernym powtórzeniem. Obraz należy do większego cyklu, swoistej epopei wojen napoleońskich,. Wymienić trzeba tutaj "Somosierrę", "Berezynę", "Baterię w ogniu", "Wizję Napoleona", "Wiosnę 1913 roku". Większość z tych kompozycji powstała w tym samym mniej więcej czasie co prezentowany obraz - w pierwszych latach XX wieku.
Zainteresowanie Kossaka epoką napoleońską jest powszechnie znane i wynika w dużej mierze z mitotwórczych i patriotycznych ambicji jego sztuki. Artysta chętnie sięgał do dwóch rodzajów epizodów: w mniejszych formatach ukazywał sceny klęski i odwrotu Napoleona spod Moskwy; w większych formatach malował sceny tryumfu. Szczególne miejsce wśród tematów napoleońskich zajmuje książę Józef Poniatowski, uznawany w czasach Kossaka za jednego z najważniejszych bohaterów narodowych i najwybitniejszych dowódców. Na prezentowanym obrazie, w lewej części kompozycji, widzimy Poniatowskiego, gdy z karabinem w rękach wiedzie żołnierzy do ataku. W zębach trzyma fajkę. Ukazany przez Kossaka nonszalancki gest księcia nie wynikał z zawadiackiej brawury czy pogardy dla śmierci, lecz przyczyn zdrowotnych. Według pamiętników, które Kossak musiał znać, książę Poniatowski w przededniu bitwy zmagał się dokuczliwym bólem zęba. Na początku XIX wieku uważano, że takie dolegliwości można leczyć dymem tytoniowym - stąd w ustach dowódcy fajka.

Był synem i uczniem Juliusza Kossaka, ojcem Jerzego, także malarza oraz poetki Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895 -1902 przebywał głównie w Berlinie, gdzie pracował dla cesarza Wilhelma II; malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych, realizował zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893 - 1894), Berezyna (1895 - 1896), Bitwa pod piramidami (1901 r.) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900 r.) Był niezrównanym malarzem scen batalistycznych i historycznych. Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl