Bój o Olszynkę 22 listopada 1831, lata 20 -te XX w.
olej/płótno, 85 x 139 cm sygnowany p. d.: `Wojciech Kossak` na odwrocie odręczny napis: `Bój o Olszynkę 22. list. 1831 malowałem w r. 1887 | spalony przez Moskali w r. 1914 w Boryniczach | ze zmianami odtworzyłem w 1924 i 1925 | Wojciech Kossak` oraz 2 jednobrzmiące naklejki: `Prezydium Rady Narodowej | w m. Krakowie | wydział sztuki | miejski konserwator zabytków | (...) | W. Kossak "Olszynka" | olej na płótnie | 138 x 85. | Miejski Konserwator Zabytków (podpis)` oraz naklejka: `MUZEUM HISTORYCZNE | m. st. Warszawy | nr inw 1043/D`
Pierwsza wersja Olszynki Grochowskiej (170 x 250 cm) została namalowana przez Wojciecha Kossaka w latach 1886- 87 i otrzymała pierwszy medal na wystawie sztuki polskiej w Krakowie w 1887 roku. Płótno przedstawiające walkę 4 pułku piechoty liniowej o lasek olszynowy na przedpolach Warszawy 25 lutego 1831 roku przyniosło Wojciechowi wielki rozgłos i sławę. Obraz spłonął w pożarze pałacu Mycielskich w Boryniczach, a artysta namalował w okresie międzywojennym kilka replik obrazu, m.in. replika I (1930), Muzeum Narodowe w Warszawie, replika III (1928), Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Był synem i uczniem Juliusza Kossaka, ojcem Jerzego, także malarza oraz poetki Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895 -1902 przebywał głównie w Berlinie, gdzie pracował dla cesarza Wilhelma II; malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu. W pó¼niejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych, realizował zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Był niezrównanym malarzem scen batalistycznych i historycznych. Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni.
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl