Pędzel, tusz, bistr (?, albo umbra palona) w tonie jasnobrunatnym na szkicu ołówkowym, biele i światła gwaszem; papier przyklejony górną krawędzią do podkładki, 35,1 x 25 cm Sygnowany w prawym dolnym narożniku pędzelkiem (?) i tuszem: "do broni !!" / Wojciech K[os]sak (sygnatura, położona zapewne na zbyt wilgotnym papierze, częściowo rozmyta); na odwrocie u dołu ołówkiem: 10 x 13 (notatka introligatora lub ramiarza ?)
Oferowany rysunek jest najpewniej wstępną, ogólną notacją "pomysłu" (pod względem symboliki szalenie zresztą dla Kossaka charakterystycznego!), a zarazem prymarnym szkicem kompozycyjnym do zamierzonej akwareli (albo plakatu, ale raczej nie obrazu olejnego) w rodzaju prac, jakie -nie bez przemożnego wpływu ówczesnego klimatu emocjonalnego- wystawiał na bieżąco organizowanych (a częściej: improwizowanych) wystawach dzieł artystów -legionistów, albo o legionowej tematyce (r. 1916: Kraków, Zurych -Berno -Bazylea; r. 1917: Warszawa, Lublin, Lwów). Wojciech Kossak podczas Wielkiej Wojny pełnił najpierw (1914-1915) funkcję oficera ordynansowego w sztabie II Korpusu 1-ej (potem 45-ej) armii austro -węgierskiej oraz służył (1915-1918) w jej Kwaterze Prasowej, będąc jednocześnie powołanym na stanowisko profesora katedry batalistyki Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie (1915-1919).
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl