Olej, gwasz, tusz, płótno naklejone całą powierzchnią na tekturową podkładkę z epoki o licu w odcieniu jasnogrynszpanowym; 26,8 x 20,3 cm Sygnowany ponad dolną krawędzią po lewej pędzlem czarnym olejem: Wojciech Kossak | 1922
Jeden z najbardziej znanych i cenionych batalistów polskich; drugi z kolei przedstawiciel słynnej malarskiej "dynastii": syn Juliusza a ojciec Jerzego, Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej i Magdaleny Samozwaniec. W wieku zaledwie 15 lat (1871), nie ukończywszy gimnazjum, rozpoczął naukę w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza, które od 1874 przez dwa kolejne lata kontynuował w Monachium u Alexandra Wagnera, Alexandra Straehubera i Wilhelma Lindenschmita, biorąc czynny udział w życiu tamtejszej kolonii polskiej i ciesząc się przyjaźnią Józefa Brandta. Po odbyciu służby wojskowej w macierzystym krakowskim pułku c.k. ułanów uzupełniał wykształcenie artystyczne (1877-1883) w paryskiej École des Beaux-Arts pod opieką Aleksandra Cabanela i Léona Bonnata. Mieszkając w Krakowie, wiele podróżował (na ogół w związku z przygotowaniami do malowania słynnych panoram) m.in. do Hiszpanii (Somosierra) i Egiptu (Bitwa pod piramidami). W 1895, po sukcesie Berezyny, podążając śladami Juliana Fałata, przyjął zaproszenie Wilhelma II i gościnę w Monbijou, pełniąc do r. 1902 nadwornego batalisty dworu pruskiego. W czasie Wielkiej Wojny oficer armii austriackiej, od 1918 w wojsku polskim. W 1915 powołany na katedrę batalistyki Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. Od r. 1921 utrzymywał pracownię w hotelu "Bristol". Autor barwnych Wspomnień (wyd. 1: Kraków i Berlin 1913). Kameralny, ale bardzo dobry pod względem warsztatowym i pełen wdzięku obraz o, w oczywisty sposób, niekomercyjnej genezie i przeznaczeniu, w typie tych, które powstawały jako prezenty, stanowiły wyraz wdzięczności albo zapełniały sztambuchy czy albumy wybranych przyjaciół (wklejane lub malowane olejem na papierze). Pod względem ikonograficznym wykorzystuje jeden z ulubionych przez Kossaka (a nieodmiennie pożądanych przez publiczność) motywów tematycznych o kompozycji skodyfikowanej jeszcze na przełomie wieków, który można by określić jako "żołnierz i jego najwierniejszy towarzysz": tu odświeżony i zaktualizowany kostiumem z niedawnej wojny polsko- bolszewickiej.
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl