Olej, płótno; 47,3 x 64,5 cm Sygnowany l. d. czarnym olejem: Wojciech Kossak | 1934
Obraz przedstawia scenkę z życia codziennego wojska RP. Okrągłe czapki z czarnym otokiem wskazywałby na jednostkę Korpusu Ochrony Pogranicza (choć przepisowy kolor winien być granatowy). Żołnierze zajmują pozycje w lesie obserwując przez lornetki przedpole ewentualnej walki (lub manewrów), na pierwszym zaś planie młody wojskowy rozmawia z ponętną wieśniaczką, paląc przy tym papierosa. Jego swobodna poza z prawą ręką na biodrze, z lewym łokciem wspartym o grzbiet stojącego za nim konia - jest "cytatem" ze znanego Portretu księcia Józefa Poniatowskiego stojącego przy koniu z r. 1788 pędzla Józefa Grassiego (1757-1838) (małe repliki w MNP, MNK). Grassi zaś wzorował się na wizerunku Księcia Walii, z 1782 autorstwa Thomasa Gainsborough (1727-1788). Zamiana wytwornego arystokraty na szeregowca z papierosem dobrze ilustruje swobodę i dowcip Wojciecha Kossaka, który bronił się nimi przed sztampą i masowym powielaniem popularnych rozwiązań. Obraz malowany z użyciem sekatywy (szybko schnącego rozpuszczalnika), co pozwoliło na wykończenie go bez oczekiwania (co jest trudne w przypadku posługiwania się samym olejem). Można mniemać, że malarzowi zależało nader na pośpiechu, a zamawiającym był ktoś związany z KOP.
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl