olej, płótno; 68 x 83cm; sygnowany i datowany po lewej stronie u dołu: Wojciech Kossak | 1902
Obraz jest nawiązaniem do motywów z panoramy Bitwa pod piramidami. Panorama upamiętniała kampanię napoleońską w Egipcie w roku 1798. Ukazywała starcie wojsk francuskich z kawalerią Mameluków.
Wojciech Kossak będąc w Berlinie, w roku 1899, powziął zamiar namalowania wraz z M. Wywiórskim, panoramy dla Warszawy. Miała to być Somosierra. Pomimo zaawansowania prac władze carskie nie wydały zezwolenia na jej wystawienie. Wobec kosztów, jakie artysta poniósł na tę panoramę, między innymi wynajęcie na dwa lata budynku panoramicznego oraz zamówienie płótna, wybrano inny, bardziej obojętny politycznie, temat - Bitwa pod piramidami. W 1900 roku Kossak i Wywiórski najpierw odbyli podróż do Egiptu, aby zapoznać się z tamtejszym pejzażem, typami, ubiorem, potem przystąpili szybko do prac. W dniu 2 kwietnia 1901 roku nastąpiło otwarcie panoramy dla publiczności. Przy tym przedsięwzięciu malarskim pomagali inni malarze, W. Jasieński, K. Pułaski, Z. Rozwadowski, J. Ryszkiewicz, C. Tański. Po wystawieniu panoramy w Warszawie, panoramę pocięto na fragmenty. Pięć jej części oraz szkic do panoramy opublikował K. Olszański, (Wojciech Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków, 1982, il. 79, 80, 81, 82, 83, 84). Autor opracowania publikuje również dwa obrazy, które łączą się tematycznie z tym artystycznym przedsięwzięciem, ale bez podania wymiarów oraz ich pochodzenia. Jeden z nich jest bardzo zbliżony kompozycyjnie do oferowanego obrazu, ale datowany na rok 1911. Oferowany obraz powstał dziewięć lat wcześniej. Kossak do października roku 1902 pracował w Berlinie. Obraz mógł więc powstać jeszcze w Berlinie. To potwierdzałby fakt, że obraz pozostawał dotychczas w zbiorach w Niemczech.
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl