Olej, płótno; 54 x 37,5 cm Sygnowany p. d.: Wojciech Kossak | 1918 Na blejtramie dwukrotnie pieczęcie [MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH] | ALESKANDROWICZ | KRAKÓW | [... ]
Znaczną część twórczości Wojciecha Kossaka stanowią portrety. Obok licznych autoportretów i portretów swoich bliskich, malował również, zwłaszcza w latach dwudziestych i trzydziestych, wiele portretów znanych współczesnych osobistości i ludzi ze środowiska ziemiańskiego, zamożnej burżuazji. Cieszyły się one dużym wzięciem. Cechą jego malarstwa jest przede wszystkim ostrość obserwacji, znaczny stopień ekspresji, łatwość i biegłość techniczna w operowaniu formą, umiejętność kompozycji i niewątpliwy talent typu realistyczno-odtwórczego. Stąd u Kossaka szeroko pojęta plama, energicznie i z rozmachem prowadzona linia, śmiałe i pewne pociągnięcia pędzla. Dobrze charakteryzował różne postaci, ich fizjonomie, wychwytywał trafnie indywidualne cechy modela, czasem idealizowanego, zwłaszcza, jeśli była nim kobieta. Ze szczególnym wdziękiem, finezją i elegancją malował wytworne panie. Z reguły portrety uzupełniał rozbudowanym tłem. Nie wystarczało mu samo ujecie "przedmiotu", starał się otoczeniem, pejzażem dopełnić całości.
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl