olej, płótno, 100 x 81 cm; sygnowany u dołu z lewej : Wojciech Kossak na odwrociu napis : ja malowałem / Wojciech Kossak por.: K.Olszański, Wojciech Kossak, Ossolineum, Wrocław 1990, il. 255.
Jeden ze znamienitszych batalistów polskich XX stulecia podejmował w swojej twórczości tematykę wojskowo-historyczną z rozmaitych okresów państwowości polskiej, ze szczególnym umiłowaniem epoki napoleońskiej i czasów Królestwa Polskiego. W dwudziestoleciu międzywojennym artysta stworzył cykl, złożony z wielu obrazów, pod ogólnym tytułem Wojsko Polski Odrodzonej. Cykl ten ukazywał autentyczne wydarzenia jak np. Zaślubiny Polski z morzem w 1920 r. kiedy to gen. Józef Haller wrzucił pierścień do Bałtyku, czy Rewię kawalerii na krakowskich Błoniach w 1933 r., albo fantazje historyczne np. Rapsodię ułańską lub rodzajowe sceny z udziałem żołnierzy. Prezentowany obraz - powstał około 1937 roku - należy do tej ostatniej - rodzajowej kategorii. Jest to jeden z wariantów Odpoczynku ułana. Tym razem siedzący i odpoczywający między dwoma końmi żołnierz nie jest zwykłym ułanem ale członkiem orkiestry pułkowej, o czym świadczy trąbka zawieszona na plecach oraz odpowiednie naszywki na rękawach. Scena została pokazywana na tle lasu, przez który wije się droga. Skontrastowana maść koni, ciepła barwa ziemi oraz listowia podkreśla malarskość prezentowanej kompozycji .
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl