Olszynka Grochowska - Bój o Olszynkę Grochowską, 1886/1923
olej, płótno; 86 x 135,5 cm; sygn. p. d.: Wojciech Kossak / 1886. Na odwrocie napis autorski: "Bój o Olszynkę" (Grochowską)/ Dzieło z moich młodych lat spalone przez Mo [skali ? - napis przetarty] / w Boryniczach w r. 1914 / odtworzyłem dla hr. Stanisława Mycielskiego / w roku w 1923.
Lit. (wybór): K. Olszański, Wojciech Kossak, Ossolineum 1982, il. 30 - reprodukcja czarno-biała 1. wersji kompozycji z lat 1886-1887; il. 31 - reprodukcja barwna repliki autorskiej z 1931.
Wielki znawca twórczości Wojciecha Kossaka - Kazimierz Olszański - tak opisuje okoliczności towarzyszące historii obrazu: "Ten olbrzymi obraz (170 x 250 cm), przedstawiający walkę 4. Pułku piechoty liniowej o lasek olszynowy na przedpolach Warszawy 25 lutego 1831 r., został odznaczony pierwszym medalem na wystawie sztuki polskiej w Krakowie w r. 1887. [?] Obraz przyniósł Wojciechowi sławę. Reprodukowany wielokrotnie, znany szeroko w Polsce choćby z pocztówek, wrył się głęboko w pamięć kilku pokoleń Polaków i ukształtował naszą wizję o bitwie grochowskiej. `Olszynka` w r. 1915 [sic!] spłonęła w pożarze pałacu Mycielskich w Boryniczach [ok. 50 km na pd od Lwowa - przyp. AK], a artysta w latach międzywojennych wymalował kilka replik tego `dzieła swojej młodości`. Powracał też stale do tego tematu, malując zeń różne fragmenty (op. cit., s. 11/12
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl