Olej, płótno; 101 x 80,5 cm Sygnowany l.d.: Wojciech Kossak | 1920
Wojciech Kossak - początkowo uczeń swojego ojca Juliusza - kształcił się następnie w latach 1871-73 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i w Akademii monachijskiej w latach 1874-76 u A. Strähubera, A. Wagnera i W. Lindenschmita. W latach 1877-84 kontynuował studia w Paryżu u L. Bonnata i A. Cabanela. Powrócił na dziesięć lat do Krakowa, a następne siedem spędził w Berlinie pracując na zlecenie Wilhelma II. Wiele podróżował - był w Hiszpanii (1900), Egipcie (1901), Wiedniu i Londynie (1905-06), a w latach 1923-32 kilkakrotnie w Stanach Zjednoczonych. W czasie I wojny światowej służył w armii austriackiej. W latach 1915-19 był profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, kierując pracownią malarstwa batalistycznego. Był współautorem kilku panoram - słynnej panoramy Racławickiej (1894), a także Berezyny (1896) i Bitwy pod piramidami (1901). Projektowana w 1900 roku Somosierra nie doczekała się realizacji. Malował przede wszystkim sceny batalistyczne, portrety, a także sceny rodzajowe. Szerokimi, swobodnymi pociągnięciami pędzla świetnie oddawał dynamikę je¼d¼ców i zwierząt w ruchu. Wojciech Kossak wielokrotnie malował epizody z walk o Lwów toczące się w latach 1918/20. W swoim liście z dnia 24 stycznia 1920 roku nadanym z Warszawy do żony napisał: "I Polacy i Amerykanie na mnie czekają, a tu mi wszyscy tej Ameryki zazdroszczą. Ja tymczasem odkładam to do jesieni i zrobiłem już umowę z Rosińskim nadzwyczaj dla mnie korzystną na jeden tylko tymczasem wielki obraz Bój na cmentarzu Łyczakowskim, najcudniejszy epizod z obrony Lwowa. Zrobię to, a potem pojadę." (Wojciech Kossak. Listy do żony i przyjaciół (1883-1942), oprac. K. Olszański, Kraków 1985, T. II, s. 217). Być może Orlęta lwowskie - bój o cmentarz jest tym właśnie zamówionym u artysty obrazem, o którym pisze w swoim liście. Kompozycję tę -z drobnymi zmianami -powielił artysta w 1921 roku i barwną reprodukcję obrazu ofiarował do Zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w 1922 (por.: Zbiory Ikonograficzne i Fotograficzne, nr inw. DI 54293; por. też: Stanisław S. Nicieja, Cmentarz obrońców Lwowa, Wrocław, Warszawa, Kraków 1990, s. 62, il. 39 -reprodukcja obrazu z kartki pocztowej ze zbiorów autora). Do tematu obrony Lwowa powracał Kossak często; malował młodych bohaterów tych walk oraz większe kompozycje (por. Orlęta - obrona cmentarza, 1926, Młody obrońca, 1933, K. Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łód¼ 1982, s. 66 poz. kat. 189, 191, il 189, 191 Orlątko lwowskie, 1933, w zbiorach MNW).
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 693 108 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl