olej, płótno, 54 x 73 cm; sygn. l. d.: Á Mme Edmond Blanc /homage respectueux / Albert de Kossak 1890 na odwrocie na górnej krawędzi nalepka: PARIS Aironerie / SCULPTURE. AMEUBLEMENTS / ENCADREMENTS. DECORATION; lewa strona - owalna pieczęć EL / PARIS (zapewne nalepka i stempel składu materiałów malarskich)
Wczesne prace Wojciecha Kossaka powstałe u schyłku XIX stulecia są mniej poznane, niż jego dzieła stworzone już w XX w. Pomocną w zidentyfikowaniu osoby portretowanej na koniu, a także w poznaniu okoliczności powstania obrazu, stała się opracowana przez Kazimierza Olszańskiego korespondencja artysty do żony i przyjaciół (por. wyżej literatura ogólna). Znalazłszy się w Paryżu u schyłku lat 80-tych, młody naówczas trzydziestoparoletni Wojciech Kossak otrzymał interesujące zlecenie od Edmonda Blanca (1856-1920), kapitalisty francuskiego, a przede wszystkim wielkiego miłośnika koni, animatora hipiki francuskiej, właściciela licznych koni w swej posiadłości w St Cloud pod Paryżem, twórcy tamtejszego hipodromu. Jak bardzo zasłużonym był na tej niwie Blanc świadczy fakt, iż po jego śmierci ustanowiono główną nagrodę jego imienia w dorocznych wyścigach koni na hipodromie w St Cloud. W listach pisanych do żony przez Wojciecha Kossaka z Paryża od kwietnia do lipca 1890 r. wielokrotnie pojawia się nazwisko Edmonda Blanca, który zlecił artyście wykonanie portretów koni ze swej stajni w manierze malarstwa angielskiego
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl