Olej, tektura 86 x 54 cm Sygn. po lewej u dołu czarnym olejem: Wojciech Kossak 1917
Wojciech uczył się początkowo u swego słynnego ojca, Juliusza, a następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1871-73 u W. Łuszczkiewicza), w Monachium, w tamtejszej Akademii (u malarzy historycznych: W. Lindenschmita 1874 oraz A. Strähubera, A.Wagnera,1874-76), a także w prywatnej pracowni J. Brandta oraz w Paryżu w pracowni L. Bonnata (1877). Lata 1895-1902 spędził w Berlinie na dworze cesarza Wilhelma II. Był, tak jak jego ojciec Juliusz, malarzem scen, w których pierwszoplanową rolę grał koń, a więc obrazów batalistycznych, myśliwskich, portretów konnych. Począwszy od słynnego obrazu Wyjazd na polowanie w Gödöllö z 1887, gdzie sportretował cesarza Austrii Franciszka Józefa wraz ze świtą (obraz w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie)- Wojciech Kossak często malował portrety myśliwskie z polowań par force, utrzymanych w stylu angielskim, których uczestnicy występowali w czerwonych frakach. Do najsłynniejszych należał obraz Wyjazd na polowanie w Antoninach z r. 1909 (zaginiony), w którym Kossak ukazał arystokratycznych uczestników w tej samej konwencji. Poszczególne postacie powtarzał później indywidualnie w małych akwarelach. Prezentowany Portret nieznanego gentlemana nie jest repliką wspomnianego obrazu, ale wywodzi się z tego samego rodzaju wizerunków. Porównaj: A. Cholewianka Kruszyńska, Zdzisław Tarnowski z Dzikowa i Wyjazd na polowanie w Antoninach, Gazeta Antykwaryczna, Listopad 2000, nr 11(68), s. 28-9
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl