olej/płótno dublowane, 100 x 100,5 cm sygnowany i datowany l.d.: 'Wojciech Kossak | 1934'
LITERATURA: - K. Olszański, Wojciech Kossak, wyd. IV popr. i uzup., Wrocław [ i in.] 1990, poz. 352 (il.) - fotografia pracowni artysty w Hotelu Bristol w Warszawie, na sztalugach "Rapsodia ułańska" oraz "Portret płk. Konstantego Przezdzieckiego", 1935, reprodukowana w: K. Olszański, Wojciech Kossak, wyd. IV popr. i uzup., Wrocław [ i in.] 1990, s. 46, fig. 46
Reprezentacyjne malarstwo portretowe stanowiło istotną gałąź twórczości Wojciecha Kossaka. Stworzył popularne wizerunki marszałka Józefa Piłsudskiego oraz prezydenta Ignacego Mościckiego. Szczególnie chętnie portretowali się u niego arystokraci, ziemiaństwo, często też inteligencja, lecz przede wszystkim oficerowie odrodzonej Rzeczypospolitej. Artysta wypracował pewien wojskowy typ portretu w ramach, na którego pierwszym planie sytuował w półpostaci modela w mundurze. Portretowany zazwyczaj trzyma uprząż konia, a w tle majaczy nizinny pejzaż, często z kurtyną lasu. W prezentowanej kompozycji autor powtórzył wskazane rozwiązanie. Obraz przedstawia pułkownika Konstantego Przezdzieckiego (1879-1966), od 1922 dowódcę 14 Pułku Ułanów Jazłowieckich we Lwowie, następnie komendanta Szkoły Podchorążych Kawalerii w Grudziądzu (do 1926). Bohater dzieła był także dobrze prosperującym gospodarzem i przedsiębiorcą. Należał do największych właścicieli ziemskich w międzywojniu. Po I wojnie światowej zmodernizował rodzinny majątek Woropajewo na Wileńszczyźnie, co przyniosło rozgłos miejscowości, a także wybudował Hotel Polonia Palace w Warszawie (1913).
Był synem i uczniem Juliusza Kossaka, ojcem Jerzego, także malarza oraz poetki Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, gdzie pracował dla cesarza Wilhelma II; malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych, realizował zamówienia portretowe. W 1913 roku był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-94), Berezyna (1895-96), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900) Był niezrównanym malarzem scen batalistycznych i historycznych. Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl