olej, płótno, 90,7 x 76 sygn. l. d.: WOJCIECH KOSSAK / 1912
Pierwszych lekcji rysunku udzielał mu ojciec, Juliusz Kossak. Studia artystyczne odbył w l. 1871-1873 w krakowskiej SSP pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza; od 1873 r. kontynuował naukę w akademii monachijskiej w pracowniach A. Strähubera, A. Wagnera i W. von Lidenschmidta. W 1877 r. doskonalił swój warsztat malarski w paryskim atelier L. Bonnata. W 1895 r. wyjechał do Berlina, gdzie do 1902 r. pracował na zamówienie cesarza Wilhelma II. Przebywał też w Wiedniu i Londynie. Okres 1907-14 spędził w Krakowie. W 1915 został mianowany profesorem batalistyki w warszawskiej SSP, z czym wiązały się jego częste pobyty w stolicy. Współtwórca panoram "Racławice", "Berezyna", "Grochów", "Bitwa pod Piramidami", równie chętnie jak dramatyczne epizody bitewne, heroiczne potyczki i wojskowe patrole ukazywał żołnierzy odpoczywających po znojnym marszu. Oferowany obraz należy do serii scen rodzajowych, z których znalazł wyraz zarówno znamienny dla sztuki Kossaka pietyzm w oddawaniu historyczych realiów kostiumowych jak i zmysł obserwacji potocznych zdarzeń, przejawiła się umiejętność oddania epizodycznej akcji. Omawiany praca repr. jest w monografii "Wojciech Kossak" pióra K. Olszańskiego (Wrocław 1990, wyd. IV, il. 201).
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl