Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KOSSAK Wojciech | Przy studni, 1920 r.

Wojciech KOSSAK (Paryż 1856 - Kraków 1942)

Przy studni, 1920 r.

olej/płótno naklejone na tekturę, 38 x 30 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'Mojej najdroższej żonie | W Kossak | 1920'

Na kartach spisanej przez Kazimierza Olszańskiego biografii Wojciecha Kossaka trudno znaleźć szczegóły dotyczące życia rodzinnego artysty. Podobnie korespondencja i opublikowane jeszcze za życia malarza wspomnienia wydają się dawać obraz niepełny, albo nieco zafałszowany.
Wojciech Kossak zakończył życie kawalera w wieku lat dwudziestu ośmiu. Wybranka artysty była Maria Kisielnicka, nazywana czule Maniusią. Dziewczyna pochodziła z rodziny ziemiańskie w województwie łomżyńskim. Miłość Kossaka była bardzo czuła, młody malarz słał do swojej ukochanej - jak było to w zwyczaju w końcu XIX stulecia - liczne listy, które ilustrował akwarelami. Ślub odbył się 16 lipca 1884. Małżonkowie zamieszkali w "Kossakówce". Dom wyremontowano nadając mu neogotycki kostium i dobudowano do niego przestronna pracownię. Kossakowie prowadzili dom otwarty dla krakowskiej inteligencji. Bywali u nich m.in. Henryk Sienkiewicz, Ignacy Paderewski, Wincenty Lutosławski, Adam Asnyk, Julian Fałat. Wojciech Kossak z czasem coraz więcej podróżował; a jego żona pozostawała w tych okresach zazwyczaj w domu, zajmując się trojgiem dzieci. Maria Kossakowa została przez dzieci zapamiętana nie tylko jako czuła matka, ale także jako inspiratorka ich artystycznych pasji. To ona zaszczepiła córce, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej zainteresowania literackie.
Zawodowe wyjazdy Kossaka doprowadziły do plotek. Ferdynand Hoesick w marcu 1911 roku listownie donosił swojej żonie, że "Kossak rozbija się automobilem i wozi różne hrabiny". Plotki krążące po Krakowie były jednak przesadzone i wynikały zapewne z towarzyskiej popularności Kossaka. Jadwiga Waydel-Dmochowska zapamiętała artystę w następujący sposób: "Była to sylwetka niepowtarzalna, to postawa rotmistrza ułanów, smukła figura, szeroka klatka piersiowa, a przy tym trochę cygańska nonszalancja, fantazyjnie zawiązany krawat i kapelusz Borsalino, zabójcze spojrzenie gdy patrzył na ładną kobietę".
Prezentowany obraz, pomyślany jako upominek dla żony powstał zapewne w pierwszej połowie 1920 roku. We wrześniu Kossak wyjechał do Paryża a potem do Stanów Zjednoczonych jako dyplomatyczny kurier rządu polskiego. W czasie swojego dziewięciomiesięcznego pobytu w Ameryce artysta rozwijał działalność filantropijną; założył "The Kossak Art. Socjety", które pieniądze zarobione na sprzedaży obrazów przeznaczało na pomoc polskim artystom mieszkającym w Stanach.
Choć Kossak ma dziś reputację malarza "męskiego" i "żołnierskiego", na kartach jego "Wspomnień" bardzo istotną rolę odgrywają kobiety. To właśnie żonie i matce artysta dedykował swoją książkę. Na pierwszych kartach malarz zwracał się do tych, "które umiały być żonami artystów".

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl