Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KOSSAK Wojciech | Szarża 3. Pułku Ułanów Obrony Kraju,1888

Wojciech KOSSAK (Paryż 1856 - Kraków 1942)

Szarża 3. Pułku Ułanów Obrony Kraju,1888

olej, płótno,
250 x 350 cm;
sygn. l. d.: WOJCIECH KOSSAK 1888

Reprodukowany i omawiany w:
"Gazeta Antykwaryczna" nr 5 (62), maj 2001 - reprodukcja na I i IV stronie okładki, tu także artykuł Kazimierza Olszańskiego
poświęcony obrazowi, s. 12-13;
"Gazeta Antykwaryczna" nr 9 (66), wrzesień 2001 - s. 22 - reprodukcja fragmentu centralnego obrazu oraz artykuł prof. Andrzeja Ryszkiewicza - Arcy-Kossak, s. 23;
Ekspertyzy:
Kazimierza Olszańskiego (12.03.2001), Andrzeja Ryszkiewicza (01.03.2001), Mieczysława Sicińskiego (pod kątem analizy uzbrojenia i umundurowania).
Wojciech Kossak to jeden z najważniejszych malarzy scen historycznych i batalistycznych w Polsce. To właśnie jego obrazy wpływały i nadal wpływają na wyobrażenie walk z epoki napoleońskiej, z czasów powstania listopadowego. Jego dzieła, ukazujące najczęściej chwałę oręża polskiego, nie tylko dodawały otuchy i pobudzały romantyczne i patriotyczne uczucia, ale także zachwycały kunsztem, dbałością o szczegóły, szeroką wiedzą (min. na temat umundurowania), oraz sztuką malowania koni, opanowaną do perfekcji. Jego talent był szeroko doceniany, artysta otrzymywał liczne wyróżnienia i medale, a obraz "Atak Landwehry austriackiej" kupił w 1886 roku sam cesarz Franciszek Józef, by powiesić go w swoim gabinecie.
Oferowany obraz, "Szarża 3. Pułku Ułanów Obrony Kraju", został najprawdopodobniej zamówiony przez jego dowództwo, w celu upamiętnienia zasług bojowych pułku, miał stanowić apoteozy waleczności jego ułanów. Tak opisał go Kazimierz Olszański, znany ekspert twórczości Kossaków: "Obraz wykonany jest perfekcyjne, wykończony w najdrobniejszych szczegółach, w doskonałym typie i ruchu. Przedstawia pułk kawalerii austriackiej w dynamicznym ataku. W pierwszym szeregu widocznych jest 12 kawalerzystów na koniach w pełnym galopie. [?] Ułani z pierwszego szeregu wyglądają też na portretowanych oficerów, np. twarz pierwszego z lewej podobna jest do wizerunku Kossaka. [?] Ich konie w żywiołowym temperamencie ataku różnią się kształtem i ruchem, dalekie od schematu." Odkrycie na Zachodzie tego niezwykłego obrazu, namalowanego w tym samym czasie co słynna "Olszynka Grochowska" uznawana za jedno z najlepszych dzieł artysty, wywołało wielkie poruszenie wśród znawców i miłośników malarstwa polskiego. To wyjątkowej klasy płótno, do momentu jego zakupu przez jednego z łódzkich kolekcjonerów kilka lat temu, było zupełnie nieznane nawet największym znawcom sztuki rodu Kossaków. Jak pisał prof. Andrzej Ryszkiewicz: "Pojawienie się nieznanej wielkiej sceny bitewnej Wojciecha Kossaka, zupełnie nieoczekiwanej, musi ucieszyć wszystkich, tak bardzo licznych, adoratorów sztuki artysty. Jego łatwe w odbiorze malarstwo, perfekcyjnie opanowane "arcy polskie" obrazy, w których utrwalony jest pęd i animusz bojowy ułanów i koni, mają wielkie walory dekoracyjne, poznawcze i zalecają się zawsze interesującą, nieskomplikowaną fabułą. Takie obrazy powinny przede wszystkim znaleźć się w muzeach wojska (na co trudno liczyć), ale i w kolekcjach prywatnych, szczególnie u ludzi mających rycerskie tradycje, czy budujących je - mogą być prawdziwym rarytasem"

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl