UŁAN Z KONIEM (PORTRET MARII PAWLIKOWSKIEJ-JASNORZEWSKIEJ), 1930 r.
Olej, płótno; 50,5 x 70,5 cm Sygnowany czarnym olejem p.d.: Wojciech Kossak | 1930 Na odwrocie czarną farbą napis p.d.: Stwierdzam | autentyczność mojego podpisu | Wojciech Kossak; oraz nieczytelne dwie pieczęcie - okrągła i prostokątna; na krośnie ślady pieczęci z krakowskiego składu papieru Aleksandrowicza. Do obrazu dołączona fotografia dzieła z oświadczeniem na odwrocie: zdjęcie fotograficzne na stronie | odwrotnej, zrobionem jest z mojego | obrazu | Wojciech Kossak | 28 / II 1937; Pozowała ojcu jako | ułan córka Marja Pawli | kowska Jasnorzewska
Wojciech Kossak uczył się u swego ojca Juliusza, następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1871-73 u W. Łuszczkiewicza), Akademii w Monachium (od 1874 u A. Strähubera i W. Lindenschmidta) oraz w Paryżu (u L. Bonatta i A. Cabanela). W latach 1895-1902 w Berlinie pracował dla cesarza Wilhelma II. Mieszkał w Krakowie, ale miał także pracownię w warszawskim hotelu Bristol. Odbył podróże do Hiszpanii (ok. 1900 r.), Egiptu (1901 r.), Londynu (1905 / 06) oraz Stanów Zjednoczonych (1923/24, 1927, 1932). Był współautorem panoram: Racławice (1892-94), Berezyna (1895-96), Bitwa pod piramidami (1901) oraz studiów do panoramy Somosierra. Był niezwykle utalentowanym batalistą i malarzem koni. Malował sceny z wojen napoleońskich, okresu Księstwa Warszawskiego, wojny z bolszewikami, a także rodzajowe epizody z życia współczesnego wojska. Był ponadto wziętym portrecistą.
KOSSAK Wojciech
Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej i w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 r. był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-1894), Berezyna (1895-1896), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900). Niezrównany malarz scen batalistycznychi historycznych.Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni. W późniejszym okresie twórczości malował masowo sceny rodzajowe, batalistyczne, portety z koniem w roli głównej. W jego spóciźnie wyraźnie należy oddzielić dzieła wielkiej klasy od tworzonych w pośpiechu na dorażne zamówienia.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl