akryl, piasek/płótno, 125 x 200 cm sygnowany, opisany i datowany na odwrociu: `WO. LEDER | 2014 | Kompozycja przestrzenna | akryl na piasku`
"Wojciech Leder jest artystą procesualnym. Stwierdzenie to, narzucające mi się dziś z dziwną, nieodpartą mocą, może się niewątpliwie wydawać zaskakujące, prowokacyjne i nie do zaakceptowania - być może nawet dla samego artysty. Założywszy jednak, że nie jest ono całkiem bezzasadne, trzeba niewątpliwie zapytać: jaki specyficzny sens lub odcień znaczeniowy można mu nadać w jednostkowym przypadku Ledera? Jak wiadomo, swoistą `sygnaturą artystyczną` bądź `znakiem firmowym` Ledera jest praktyka `sporządzania` obrazów przy użyciu różnorodnych, niekonwencjonalnych materiałów i substancji chemicznych oraz wielości inwencyjnych technik własnych. Powstające w ten sposób obrazy silnie podkreślają swoją materialność, konkretność, swe każdorazowo odmienne bycie-rzeczą. Jako `rzeczy malarskie` są one śladami czy też pozostałościami złożonych procesów fizykalno-chemicznych oraz operacji materiałowo-technicznych. Leder wielokrotnie przyznawał się do fascynacji tym procesualno-operacyjnym aspektem powstającego obrazu: zapoczątkowywaniem tworzących go procesów, obserwowaniem ich interakcji, czynnym ingerowaniem w nie, poddawaniem ich kontroli, technicznemu przekształcaniu, lecz także stymulowaniem ich samodzielnego - quasi-spontanicznego, quasi-automatycznego - rozwoju, prowokowaniem w nich niespodziewanych zdarzeń, które zrywając ciągłość tego, co zaprojektowane, przynoszą efekty niekontrolowane, przypadkowe. Działając w tak rozumianej interakcji z procesami formacyjnymi, z techniczno-materialnymi potencjami, które są w stanie wyzwolić zdarzenie narodzin obrazu jako jednostkowej rzeczy, Leder wydaje się naśladować, odgrywać czy też `protetycznie` symulować to, co niegdyś określano mianem natura naturans - siłę twórczą, dynamiczną zasadę `panteistycznie` tkwiącą w samej przyrodzie. (Warto zauważyć, że w kontekście łódzkim analogiczne dążenia przejawiał wcześniej Karol Hiller, pragnący w swych heliografikach za pomocą elektryczności i chemii `rewolucjonizować materię` oraz rekonstruować działanie naturalnych żywiołów. W pewnym sensie Leder jest dziedzicem i kontynuatorem tej innej łódzkiej tradycji). Procesualny wymiar twórczości Ledera skrywa się jednak jako taki przed oczami widzów, dając o sobie znać jedynie za pośrednictwem swych śladów, swych pozostałości: obrazów. Aktywizują one niewątpliwie widza, który może rekonstruować, aktywnie odtwarzać i odgrywać w wyobraźni procesy, które pozostawiły po sobie specyficzne uformowanie jednostkowego obrazu. Z drugiej strony niewątpliwie szkoda, że artysta nigdy nie zdecydował się konsekwentnie potraktować procesu powstawania obrazu jako samego dzieła-działania. Sądzę, że otworzyłoby to przed jego twórczością nowe, bardzo interesujące perspektywy; pewne pojęcie o nich może dać prezentowany w trakcie obecnej wystawy film Marcina Latałły - dokumentacja procesu powstawania obrazu Ordinare agrum, `sporządzonego` przez Ledera na wystawę w Atlasie Sztuki w 2004 roku. To, iż obrazy Ledera są efektami naśladownictwa procesualnej natura naturans, nie oznacza, iż miałyby one cokolwiek przedstawiać czy reprezentować. Dokonują raczej samo-prezentacji, uobecniają się w wielości swych powierzchni - na wskroś każdej z nich. Ich `prezentyzm` nie daje się jednak utożsamić ze stanem pełnej, jednorodnej lub zunifikowanej, spoistej obecności. Jest to raczej za każdym razem odmienna, wewnętrznie niejednolita i złożona obecność - nadchodząca i niemogąca się w pełni uobecnić, za to przepełniona wewnętrznymi napięciami w ich mnogich figurach: rysach, pęknięciach, interferencjach, intarsjach, sfałdowaniach, skrzepnięciach, rozwarstwieniach, rozstępach, rozspojeniach itd. (...)". Tomasz Załuski, Malarstwo przed malarstwem, [w:] Wojciech Leder. Pożegnanie z abstrakcją, katalog wystawy indywidualnej, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 2008, s. nlb
LEDER Wojciech
1979-85 studia na Wydziale Malarstwa i Grafiki PWSSP w Łodzi. Dyplom w Pracowni Technik Drzeworytniczych prof. A.M. Bartczaka oraz w Pracowni Malarstwa prof. S. Fijałkowskiego. 1982-85 studia filozoficzne na Uniwersytecie Łódzkim. Od 2002r. adiunkt II st. w Pracowni Podstaw Kompozycji na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. W 2003 r. juror ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa Bielska Jesień.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl