WYSTAWIANY: - Zbigniew Gostomski, Galeria Foksal, Warszawa 20.11.2002 – 31.12.2002 - Ein Jahr. 30 Positionenräume, Museum Modern Art Hünfeld, 2003 - 2004
LITERATURA: - Lech Stangret, Zbigniew Gostomski. Ad rem, Radom 2012, s. 206 (il.) - Ein Jahr. 30 Positionenräume, katalog wystawy, Museum Modern Art, Hünfeld 2003, s. 20 (il.)
W 2002 Zbigniew Gostomski wystawił swoje prace w Galerii Foksal. Była to seria rysunków, neon i rzeźba – dwie granitowe stele prezentowane w niniejszym katalogu. Poszczególne prace stanowiły części jednej instalacji, która odnosiła się do budowy oraz konstruowania dzieła sztuki. Były refleksją Gostomskiego nad „anatomią” obrazu; nad punktami, które stanowią o sile oddziaływania i percepcji dzieła. Widzowi pozostawił obcowanie z dziełem i właściwe odczytanie jego „partytury”. W katalogu wystawy artysta zamieścił średniowieczny czterowiersz przekazywany sobie przez mistrzów kamieniarskich w okresie gotyku: Punkt w Kole, /Mieszczący się w Kwadracie i Trójkącie. Znasz ten punkt? W takim razie wszystko w porządku; /Nie znasz go? W takim razie wszystko na próżno!
W latach 1953-1959 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie otrzymał dyplom w pracowni Michała Byliny. Od 1960 roku związany był z macierzystą uczelnią. W 1988 roku uzyskał tytuł profesora. W latach 1961-1962 uzyskał specjalizację w pracowni gobelinu artystycznego u Mieczysława Szymańskiego. W latach 60. zaprzyjaźnił się z Tadeuszem Kantorem. Znajomość zaowocowała współpracą artystyczną – Gostomski brał udział w happeningach Kantora i przez ponad 20 lat był aktorem w Teatrze Cricot 2 Kantora i Marii Jaremianki. Zagrał m.in. w „Umarłej klasie”, „Niech sczezną artyści” czy „Nigdy już tu nie powrócę”. Razem z krytykami Wiesławem Borowskim, Anką Ptaszkowską i Mariuszem Tchorkiem oraz artystami Romanem Owidzkim, Henrykiem Stażewskim, Edwardem Krasińskim i Tadeusz Kantorem założył w Warszawie w 1966 roku Galerię Foksal. Wziął udział w wystawie inicjującej działalność galerii, która odbyła się 1 kwietnia. Pokazał wtedy „Reliefy optyczne”, pracę w duchu op-artu, w której użył kontrastowych bieli i czerni. W cyklu Przedmioty optyczne zajmował się badaniem iluzyjności przestrzeni, kontrastów światła i cienia. Pracował nad możliwością przekształcenia za pomocą środków optycznych obrazu w relief. Późniejsze prace przybrały formę environments. W latach 80., w twórczości Gostomskiego ważną rolę zaczęły odgrywać symboliczne znaczenia przedmiotów. W pracy Trzy krzyże (1984) artysta przytwierdził do płócien trzy krzyże obok których umieścił kompozycję z pięcioma czarnymi kulami, umieszczonymi na drewnianym stole. Oprócz symbolicznego znaczenia, Gostomski podkreślał też formalny aspekt pracy, która nawiązywać miała do jego "zainteresowań dotyczących budowy obrazu". W 1970 r. dostał nagrodę im. C.K. Norwida.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1959 ukończył warszawską ASP w pracowni M. Byliny. W 1988 został na niej profesorem. Jest malarzem, twórca artystycznych eksperymentów i fotografikiem. W latach 60-tych tworzył czarno-białe reliefy op-art : Przedmioty optyczne; zajmował się badaniem iluzyjności przestrzeni, kontrastów światła i cienia. Pracował nad możliwością przekształcenia za pomocą środków optycznych, obrazu w relief. Późniejsze prace przybrały formę environments (Zaczyna się Wrocław). Uczestniczył w happeningach, jako aktor występował w teatrze Cricot 2). W 1970 dostał nagrodę im. C.K. Norwida. Jego twórczość jest ciągle mocno związana z warszawska Galeria Foksal, której wnętrze zaprojektował jeszcze w latach 60.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl