Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BEKSIŃSKI Zdzisław | Bez tytułu, 1966 r.

Zdzisław BEKSIŃSKI (1929-2005)

Bez tytułu, 1966 r.

olej/płyta, 100 x 68 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: `BEKSIŃSKI 1966`
POCHODZENIE:
- bezpośredni prezent od artysty
- kolekcja Andrzeja Banacha
- kolekcja prywatna, Kraków (od 1990)
LITERATURA:
- Liliana Śnieg-Czaplewska, Bex@. Korespondencja mailowa ze Zdzisławem Beksińskim,
Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005, s. 21. (il.)

Erotyczno-turpistyczna tematyka jest charakterystyczna dla twórczości Beksińskiego drugiej połowy lat 60. Nasycone perwersyjnymi obsesjami wizje przenikają się w jego sztuce z symboliką śmierci. Jedną z inspiracji do stworzenia prezentowanego obrazu było dla artysty dzieło francuskiego pisarza o katolickiej orientacji Daniela Ropsa. Jego powieść "Dzieje Chrystusa", która po raz pierwszy ukazała się w Polsce w 1950 roku, stanowi odmalowaną literacko kronikę życia Jezusa z Nazaretu, popartą bogatą faktografią i wiedzą na temat ówczesnych realiów Bliskiego Wschodu. Jak wynika z przytoczonej poniżej wypowiedzi Beksiński, odwołuje się poniekąd do przedstawionej w książce sceny ukrzyżowania, niezwykle realistycznej, zatem nad wyraz brutalnej, opierającej się na medycznych i historycznych faktach. Przedstawienie męki Chrystusa łączy się w obrazie z sadomasochistyczną wizją kobiecej rozkoszy. Wątki chrześcijańskie, jak i przedstawienia perwersyjnych przyjemności, pojawiają się w twórczości Beksińskiego z końca lat 60. równie często. Podkreślić należy, że prezentowana praca stanowi rzadki przykład realizacji tej tematyki w technice olejnej. Znaczny dorobek tego okresu stanowią grafiki i rysunki.


Po ukończeniu studiów na Politechnice Krakowskiej Beksiński skupiony był przede wszystkim na fotografii. Już w pierwszej połowie lat 50. wykonywał dojrzałe prace fotograficzne, malarstwem zainteresował się nieco później. W 1957 roku zawiązała się nieformalna grupa eksperymentujących z medium fotografów, do której należeli Beksiński, Lewczyński i Schlabs. Grupa prowadziła działalność do 1959 roku, jednak przyjaźń pomiędzy jej członkami trwała dalej. Szczególnie mocna była przyjaźń Zdzisława Beksińskiego z Jerzym Lewczyńskim, czego dowodem jest prowadzona przez artystów wieloletnia korespondencja. Artyści wymieniali w korespondencji uwagi na temat sztuki i dzielili się opisami prac, na którymi aktualnie pracowali. W jednym z listów, napisanych w 1966 roku do Jerzego Lewczyńskiego zdaje Beksiński relację z przebiegu prac nad prezentowanym przez nas obrazem: "Maluję teraz takie coś, co jest z jednej strony aluzją do Ropsa (ukrzyżowanie), ale role zostały zamienione i to nie Chrystus dusi rozebraną panią, lecz rozebrana pani dusi niebieskim sznurkiem Chrystusa. Ażeby uszczęśliwić się pod każdym względem, posadziłem ją okrakiem na głowie Chrystusowi. Całość jest w stylu renesansowo-barokowym w kolorycie i kompozycji typu: Zdjęcie z krzyża. Uważam, że obrazek będzie bardzo podniecający, ale Zosia nie może na to patrzeć i twierdzi, że jest to obrzydliwa potworność, w najwyższym stopniu niesmaczne etc. Kolory złoto-czerwone. Tło złotawo-pomarańczowo-żółte, krzyż ciemny, ciała normalne, z tym, że Chrystus nieco ciemniejszy i zielonkawy, ogromna krwistoczerwona i podkasana suknia przerzucona jest przez krzyż i buja w powietrzu, odsłaniając pani wszystko, co zasadnicze, sznurek do duszenia ma kolor ciemnoniebieski. Chciałbym, ale jeszcze nie wiem, czy to zrobię, dodać element onejroidealno-surrealistyczny. Obecnie spod warg sromowych pani wyłaniają się otwarte w agonii usta Chrystusa z wyszczerzonymi zębami; chcę z tych ust wyprowadzić nitkę, czy coś w tym rodzaju, której drugi koniec będzie trzymała w zębach dusząca i nazwę to wtedy Wydobywanie. Jeżeli zechcesz to powiesić u siebie na pryncypialnym miejscu, to postaram się wykończyć i ofiarować Ci ten obraz. Tyle na razie dobrego. Trzymaj się kupy, o ile dostaniesz jakieś farby, to błagam o dosłanie. Cześć" (Zdzisław Beksiński. Listy do Jerzego Lewczyńskiego, opracowanie i wstęp Olga Ptak, Gliwice 2014, s. 265-266).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BEKSIŃSKI Zdzisław
Urodził się w Sanoku. W latach 1947-1952 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Przez kilka następnych lat pracował w zawodzie. Zainteresował się wówczas fotografią artystyczną, rozpoczął również pierwsze próby rysunkowe i malarskie. W 1955 r. powrócił do rodzinnego domu w Sanoku. Był artystą-samoukiem. Działalność artystyczną rozpoczynał od fotogramów i fotomontaży, później tworzył dzieła z pogranicza malarstwa i rzeźby, by następnie zając się głownie rysunkiem. Od połowy lat 70-tych Beksiński zajmuje się prawie wyłącznie malarstwem olejnym, używając specyficznej sobie techniki. Po latach ten okres (do początku lat 80-tych) nazwie ,,okresem fantastycznym". W 1977 r. opuszcza Sanok i przenosi się na stałe do Warszawy. Nawiązuje kontakt z paryskim marchandem Piotrem Dmochowskim. Wystawiał we Francji, Niemczech i niemal wszystkich ważnych ośrodkach w Polsce. W 1999 r. Muzeum Historyczne przygotowało na zamku w Sanoku największą retrospektywną wystawę artysty. Muzeum Historyczne w Sanoku posiada również najbogatszą kolekcję dzieł artysty.
W kolażach, które tworzył przed śmiercią, wykorzystywał chętnie techniki komputerowe.
Zmarł tragicznie 22 lutego 2005 roku.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl