Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BEKSIŃSKI Zdzisław | Dog, 1954

Zdzisław BEKSIŃSKI (1929-2005)

Dog, 1954

gelatin silver print, vintage print on Baryta paper, 38.5 x 29 cm
artist's seal, circled number: '100' and 6 seals of French photographic societies on the reverse
Certificate by the Sanok Museum Director attached to the work

Zdzislaw Beksinski took photographs in the 1950s. At first, he created photo-reportages about the city and about human beings in urban spaces. Next, he turned toward abstraction. In the end, he took up portrait photography and nude photography in his own, original style. Karolina Lewandowska, in a review of the 'Zdzislaw Beksinski - Photographs form 1953-59 from the Collection of the National Museum in Wroclaw' (Polish: 'Zdzislaw Beksinski - Fotografie z lat 1953 - 1959 z kolekcji Muzeum Narodowego we Wroclawiu') exhibition, described Beksinski's photographs in the following way. 'Great awareness of the nature of the medium is accompanied by excellent visual intuition. Beksinski creates very bold and clear frames, already in his first photographs. Today we are still the most impressed with the composition of his photograms - it is very clear, devoid of unnecessary details, based on huge surfaces. Beksinski is visibly influenced by avant-garde photography but creatively transforms that source of inspiration. The artist himself recollects the impact of the New Objectivity; there also appear motifs related to the surrealist aesthetics and to constructivism - in the photographer's approach to form, not the subject matter. Beksinski's formal quest, which is a continuation of the avant-garde photography, is enriched with strong emotional tension.' Lewandowska also adds: 'The scope of Beksinski's [artistic] quest is the most visible in portrait photographs taken by him throughout almost the whole period of his photographic activity. The composition of some of them is very simple - they are reminiscent of Witkacy's close, tight frames, focused primarily on the model's psyche. Very careful observation of facial features is supposed to lead one to a discovery of the inner self' (Karolina Lewandowska, Beksinski - Fotografie z lat 1953 - 1959, English: Beksinski - Photographs from 1956-1959; Fototapeta, 2002).

ADDITIONAL CHARGE DETAILS:
In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BEKSIŃSKI Zdzisław
Urodził się w Sanoku. W latach 1947-1952 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Przez kilka następnych lat pracował w zawodzie. Zainteresował się wówczas fotografią artystyczną, rozpoczął również pierwsze próby rysunkowe i malarskie. W 1955 r. powrócił do rodzinnego domu w Sanoku. Był artystą-samoukiem. Działalność artystyczną rozpoczynał od fotogramów i fotomontaży, później tworzył dzieła z pogranicza malarstwa i rzeźby, by następnie zając się głownie rysunkiem. Od połowy lat 70-tych Beksiński zajmuje się prawie wyłącznie malarstwem olejnym, używając specyficznej sobie techniki. Po latach ten okres (do początku lat 80-tych) nazwie ,,okresem fantastycznym". W 1977 r. opuszcza Sanok i przenosi się na stałe do Warszawy. Nawiązuje kontakt z paryskim marchandem Piotrem Dmochowskim. Wystawiał we Francji, Niemczech i niemal wszystkich ważnych ośrodkach w Polsce. W 1999 r. Muzeum Historyczne przygotowało na zamku w Sanoku największą retrospektywną wystawę artysty. Muzeum Historyczne w Sanoku posiada również najbogatszą kolekcję dzieł artysty.
W kolażach, które tworzył przed śmiercią, wykorzystywał chętnie techniki komputerowe.
Zmarł tragicznie 22 lutego 2005 roku.
Informacje dla kupujących:

Bidders who cannot participate in the auction in person can place their bids (specifying their maximum bid) on the days directly preceding the auction. The organiser’s staff will bid on their behalf (the maximum declared bid being confidential). Bids can be submitted at the following phone numbers: +48 506 122 445, +48 22 818 94 68.
Bidders can bid for individual lots by phone, provided they contact the organiser prior to the auction.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl