Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MENKES Zygmunt Józef (Sigmund, Sigmond) | DON KICHOT

Zygmunt Józef (Sigmund, Sigmond) MENKES (1896 Lwów -1986 Riverdale)

DON KICHOT

Gwasz, karton; 34 x 22 cm
Sygnowany p. d.: Menkes
Na odwrocie obrazu inskrypcja wykonana przez marszanda: Menkes, Don Quichotte, guache.
Naklejka na odwrocie Lucien, Lefébvre-Foinet, 19 rue Vavin et 2 rue Bréa, Paris VI, 8274", była zapewne związana z wystawą Menkesa w Paryżu.

Za ekspertyzą Wandy Wyganowskiej
Obraz pochodzi z lat 1926-28. Medytujący, przeraźliwie chudy Don Kichot siedzi w zbroi na ziemi, podpierając prawą ręką głowę, jak na ludowych przedstawieniach Chrystusa Frasobliwego. Za nim stoi jego wychudzony rumak. Z prawej strony kompozycji, z pochyłego stoku zjeżdża na ośle Sancho Pancho, goniąc za swoim panem. Bardzo silna deformacja postaci błędnego rycerza, posiada charakterystyczną dla Menkesa ekspresję form i kolorystykę dla wczesnego okresu jego twórczości paryskiej około 1926. Jak wiadomo Zygmunt (Sigmond) Menkes (1896-1986) urodzony we Lwowie, studiował u W. Weissa w krakowskiej ASP. W latach 1919-21 brał udział w wystawach Koła Miłośników Sztuki Żydowskiej we Lwowie. W 1923 studiował u Archipenki w Berlinie. Następnie uczył się w Monachium. W Paryżu mieszkał od ok. 1923, gdzie związał się później z Ecole de Paris, (z czego jest najbardziej sławny). Jesienią 1924 wystawił swoje prace wraz z Alfredem Aberdamem w Cercle de Gobelins, a następnie w paryskiej Grupie Czterech w galerii J. Śliwińskiego w Paryżu. Dodam jeszcze, że regularnie wystawiał na Salonach Niezależnych, jak i Jesiennych w Paryżu. W grudniu 1930 wystawił swoje dzieła w TPSP we Lwowie, a w lutym 1931 na wystawie indywidualnej w Żydowskim Tow. Krzewienia Sztuk Pięknych w Warszawie. K. Winkler napisał po niej, że Menkes wnosi, bowiem do sztuki pierwiastek jakiegoś malarskiego ryzyka, ślizga się częstokroć na krawędzi wielkiej sztuki i brutalnego wprost eksperymentu, rezygnując niemal całkowicie z kokietowania publiczności tak treścią swego dzieła, jak i jego wykonaniem. Harmonizowanie dysonansów barwy, żonglerka kontrastami kolorów o tonacjach niezwykłych, czasem w obrębie jednej i tej samej gamy - obok upraszczania formy w sposób prymitywny, prawie nonszalancki - frapuje widza... " (cyt. za "Droga", 1931, nr 2, s. 177-178). Prawdopodobnie Menkes przywiózł Don Kichota z Paryża i wystawił w lokalu ZWKSP w Warszawie, gdzie omawiany gwasz został nabyty przez Józefa Zaczeniuka. Menkes, jak wiadomo żył bardzo długo, zmarł w USA, w Riverdale koło Nowego Jorku. Trzeba podkreślić, że od niedawna w polskich antykwariatach i na aukcjach dzieł sztuki pojawiają się dzieła Menkesa, najczęściej przywożone z Francji przez marszandów. Tym większego znaczenia nabiera dzieło przywiezione przez samego malarza z Francji do Polski w 1930 (?), tutaj zakupione przez kolekcjonera sztuki i przechowywane przez wiele lat w tej samej rodzinie, w Warszawie. Pomimo teorii zawartych w publikacjach prof. J. Malinowskiego o artystach żydowskich, Zygmunt Menkes brał bardzo czynny udział w polskim życiu artystycznym należąc do grup: Nowa Generacja i Zrzeszenie Artystów Plastyków Zwornik, wystawiając z nimi do około 1936 (m.in.: we Lwowie, Warszawie i Krakowie). W katalogach wystaw zbiorowych z udziałem Menkesa, temat Don Kichota pojawił się, ale były to dzieła w innej technice i formacie.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MENKES Zygmunt Józef (Sigmund, Sigmond)
Studia artystyczne rozpoczął w 1912 r. w Szkole Przemysłowej we Lwowie. W l. 1919-1922 kontynuował naukę w krakowskiej ASP; w 1922 r. uczęszczał do prywatnej pracowni A. Archipenki w Berlinie. W 1923 r. wyjechał do Paryża, gdzie związał się z kręgiem École de Paris, mieszkając z E. Zakiem i M. Chagallem. Dwa lata później osiadł we Francji na stałe. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuilleries. Uczestniczył w paryskich Salonach, wystawiał w wielu galeriach Paryża m.in.: Bernheim, de France, Le Portique. W 1930 r. pokazywał swe prace w Stanach Zjednoczonych: w Cleveland i Nowym Jorku. Eksponował swą twórczość także w Kanadzie i Anglii. Związany z źyciem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył gwasze, akwarele, rysunki. W 1935 r. wyjechał do Nowego Jorku. Współpracował z Associated American Artists Gallery i French Art Gallery; przez wiele lat wykładał w Art Students League. W początkowej fazie sztuka Menkesa bliska była estetyce fowizmu. Powracającym wciąż tematem były także sceny z życia Żydów. Z czasem ekspresja obrazów artysty pogłębiła się; Menkes zaczął budować formy wyłącznie plamą barwną, nakładając farbę szybko i spontanicznie. Gama kolorystyczna uległa zawężeniu do nasyconych brązów, żółcieni, czerwieni, zieleni i aksamitnej czerni; mocny, zmysłowy kolor artysta rozgrywał w wielu niuansach nadając mu wewnętrzny blask. Syntetycznie traktowane postacie, ujęte w neutralnej, abstrakcyjnej przestrzeni, obrysowywał wyrazistym, miejscami zanikającym konturem.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl