Studia artystyczne rozpoczął w 1912 w Szkole Przemysłowej we Lwowie. W l. 1919-22 kontynuował naukę w krakowskiej ASP; w 1922 uczęszczał do prywatnej pracowni A. Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie związał się z kręgiem École de Paris. Dwa lata później osiadł we Francji na stałe. Uczestniczył w paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych i Tuileries. W 1935 wyjechał na stałe do Nowego Jorku. Związany był z Associated American Artists Gallery, French Art Gallery; przez wiele lat wykładał w Art Students League. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, z którym wystawiał we Lwowie. Był także członkiem grupy Zwornik. W początkowej fazie twórczość Menkesa bliska była estetyce fowizmu. Z czasem ekspresja jego obrazów pogłębiła się. Artysta zaczął budować formy wyłącznie plamą barwną, nakładając farbę szybko i spontanicznie. Prezentowana martwa natura z wizerunkiem kobiety zakomponowana została w pracowni artysty, by przywołać z pamięci obrazy mistrzów baroku. Najistotnieszy dla kompozycji staje się pełen napięcia dialog pomiędzy pierwszoplaną wiązanką kwiatów, akordeonem i wiszącym na ścianie portrtetem kobiety, prawdopodobnie żony artysty Stanisławy. Jak zwykle w obrazach Menkesa należących do dojrzałej fazy jego sztuki, energicznie poprowadzony, mocny, czarny kontur określający przedmioty zderzony jest z tonami srebrzystej, zmąconej szarościami bieli. Kontrapunktem dla szaro-błękitnej tonacji stają się plamy karminu. Jerzy Malinowski w swej ekspertyzie datuje pracę na rok 1935.
MENKES Zygmunt Józef (Sigmund, Sigmond)
Studia artystyczne rozpoczął w 1912 r. w Szkole Przemysłowej we Lwowie. W l. 1919-1922 kontynuował naukę w krakowskiej ASP; w 1922 r. uczęszczał do prywatnej pracowni A. Archipenki w Berlinie. W 1923 r. wyjechał do Paryża, gdzie związał się z kręgiem École de Paris, mieszkając z E. Zakiem i M. Chagallem. Dwa lata później osiadł we Francji na stałe. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuilleries. Uczestniczył w paryskich Salonach, wystawiał w wielu galeriach Paryża m.in.: Bernheim, de France, Le Portique. W 1930 r. pokazywał swe prace w Stanach Zjednoczonych: w Cleveland i Nowym Jorku. Eksponował swą twórczość także w Kanadzie i Anglii. Związany z źyciem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył gwasze, akwarele, rysunki. W 1935 r. wyjechał do Nowego Jorku. Współpracował z Associated American Artists Gallery i French Art Gallery; przez wiele lat wykładał w Art Students League. W początkowej fazie sztuka Menkesa bliska była estetyce fowizmu. Powracającym wciąż tematem były także sceny z życia Żydów. Z czasem ekspresja obrazów artysty pogłębiła się; Menkes zaczął budować formy wyłącznie plamą barwną, nakładając farbę szybko i spontanicznie. Gama kolorystyczna uległa zawężeniu do nasyconych brązów, żółcieni, czerwieni, zieleni i aksamitnej czerni; mocny, zmysłowy kolor artysta rozgrywał w wielu niuansach nadając mu wewnętrzny blask. Syntetycznie traktowane postacie, ujęte w neutralnej, abstrakcyjnej przestrzeni, obrysowywał wyrazistym, miejscami zanikającym konturem.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl