Studia artystyczne rozpoczął w 1912 r. w Szkole Przemysłowej we Lwowie. W l. 1919-1922 kontynuował naukę w krakowskiej ASP; w 1922 r. uczęszczał do prywatnej pracowni A. Archipenki w Berlinie. W 1923 r. wyjechał do Paryża, gdzie związał się z kręgiem École de Paris, mieszkając z E. Zakiem i Ch. Soutinem. Dwa lata później osiadł we Francji na stałe. Uczestniczył w paryskich Salonach, wystawiał w wielu galeriach Paryża m.in.: Bernheim, de France, Le Portique. Prezentowany obraz pochodzi z paryskiej fazy twórczości Menkesa. Przejawia się w nim oddziaływanie ekspresjonistycznego nurtu École de Paris, przede wszystkim deformującej zewnętrzną rzeczywistość sztuki Soutina. Przedstawiająca grupę biesiadników scena staje się plastyczną metaforą bachanaliów, orgiastycznego obrzędu antycznego uwspółcześnionego poprzez kostium. Stężoną ekspresję obrazu intensyfikuje mroczna gama czerwieni i brązów jarzących się miejscami oranżowym blaskiem. Stłoczone w ciasnej przestrzeni kadru postacie o groteskowo zdeformowanych rysach i syntetycznie naszkicowanych sylwetach przeobrażają się w upojone winem zjawy prowokacyjnie wpatrzone w widza lub zatracające się w tańcu. W swej ekspertyzie Jerzy Malinowski datuje omawianą kompozycję na ok. 1928 r. i wiąże jej powstanie z kluczowym w biografii artysty wydarzeniem, ślubem zawartym ze Stanisławą Weiss w tym właśnie roku. Pierwszoplanowa postać męska po lewej wydaje się być autoportretem twórcy. Dzieło prezentowane było na wystawie "Ecole de Paris" w Galerie Marek w Paryżu w 1988 i repr. w katalogu (poz. 15), oraz w recenzji z tejże wystawy pióra Michaela Monboyarda w "Art et Valeurs" 1988, nr 4
MENKES Zygmunt Józef (Sigmund, Sigmond)
Studia artystyczne rozpoczął w 1912 r. w Szkole Przemysłowej we Lwowie. W l. 1919-1922 kontynuował naukę w krakowskiej ASP; w 1922 r. uczęszczał do prywatnej pracowni A. Archipenki w Berlinie. W 1923 r. wyjechał do Paryża, gdzie związał się z kręgiem École de Paris, mieszkając z E. Zakiem i M. Chagallem. Dwa lata później osiadł we Francji na stałe. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuilleries. Uczestniczył w paryskich Salonach, wystawiał w wielu galeriach Paryża m.in.: Bernheim, de France, Le Portique. W 1930 r. pokazywał swe prace w Stanach Zjednoczonych: w Cleveland i Nowym Jorku. Eksponował swą twórczość także w Kanadzie i Anglii. Związany z źyciem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył gwasze, akwarele, rysunki. W 1935 r. wyjechał do Nowego Jorku. Współpracował z Associated American Artists Gallery i French Art Gallery; przez wiele lat wykładał w Art Students League. W początkowej fazie sztuka Menkesa bliska była estetyce fowizmu. Powracającym wciąż tematem były także sceny z życia Żydów. Z czasem ekspresja obrazów artysty pogłębiła się; Menkes zaczął budować formy wyłącznie plamą barwną, nakładając farbę szybko i spontanicznie. Gama kolorystyczna uległa zawężeniu do nasyconych brązów, żółcieni, czerwieni, zieleni i aksamitnej czerni; mocny, zmysłowy kolor artysta rozgrywał w wielu niuansach nadając mu wewnętrzny blask. Syntetycznie traktowane postacie, ujęte w neutralnej, abstrakcyjnej przestrzeni, obrysowywał wyrazistym, miejscami zanikającym konturem.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl