olej, płótno, 66,5 x 51 sygn. p. d.: Z. Rozwadowski / 1911.
Malarz czynny we Lwowie. Studia artystyczne odbył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem J.Matejki. Naukę kontynuował w w l. 1892-1893 w prywatnej szkole A. Abego w Monachium. Współpracował z W.Kossakiem i J.Styką przy malowaniu "Panoramy Racławickiej" wystawionej we Lwowie w 1894 r., a następnie z Kossakiem przy wykonywaniu "Bitwy pod piramidami" (1900). Prowadził działalność pedagogiczną jako profesor malarstwa w Szkole Przemysłu Artystycznego we Lwowie. Typowe dla jego twórczości są sceny batalistyczne, myśliwskie i rodzajowe. Zakres tematyczny jego obrazów obejmował - obok epizodów z powstań narodowych i scen historyczno-rodzajowych - cieszące się dużą popularnością przedstawienia konnych "trójek" i "czwórek". Utrzymane w realistycznej konwencji wyobrażenia konnych zaprzęgów cechowała dynamika ujęcia; swobodnym, zamaszystym duktem pędzla artysta umiejętnie wydobywał bryłę galopujących końskich sylwetek i sugestywnie oddawał efekty luministyczne. Prezentowany obraz przedstawia typową dla malarstwa artysty scenkę rodzajową. Na skraju wsi, przy studni dochodzi do spotkania kirasjera i wiejskiej dziewczyny. To nieoczekiwane spotkanie przekształca się we flirt, którego uczestników malarz trafnie charakteryzuje. Wyczuwamy zarówno bezradność i zawstydzenie dziewczyny wyrażone jej pozą i umykającym w bok spojrzeniem, jak też szarmanckość żołnierza emanująca z jego wyprężonej sylwetki i sumiastych wąsów. Scena zostaje usytuowana na skraju piaszczystego wąwozu i wtopiona w aurę zapadającego zmierzchu. Namalowana została z wielką sprawnością warsztatową i trafnym oddaniem efektów luministycznych. W ten sposób zbanalizowany w malarstwie XIX wieku temat stał się pretekstem do powstania obrazu dużej klasy artystycznej.
ROZWADOWSKI Zygmunt
Zygmunt Rozwadowski (1870 Lwów - 1950 Zakopane). Malarz, dekorator, pedagog. Kształcił się w latach 1883 – 1892 w krakowskiej SSP, gdzie przez ostatnie dwa lata uczęszczał do Oddziału Kompozycji Jana Matejki. Naukę kontynuował w Monachium w prywatnej szkole Antona Ažbégo. Wczesne prace wystawiał w TPSP w Krakowie pod pseudonimem Jordan. Po studiach osiedlił się we Lwowie. W latach 1910 - 1920 był profesorem w lwowskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego i współpracował przy dekoracji sal Teatru Miejskiego. W czasie I wojny służył w Legionach Polskich. Po II wojnie światowej zamieszkał w willi „Jordanówka” w Zakopanem.
Malował głównie obrazy o tematyce batalistycznej (wojny napoleońskie, powstanie listopadowe, sceny legionowe) i przedstawienia rodzajowe z motywami łowieckimi, zaprzęgi konne, także portrety, wiejskie pejzaże. Brał udział w pracach zespołu Panoramy Racławickiej (1893), malując sceny związane z kawalerią. Współpracował z Janem Styką przy panoramach Golgota (1896-97), Bem w Siedmiogrodzie (zamówiona przez rząd węgierski w 1898 r.), Męczeństwo chrześcijan w cyrku Nerona (1897-99) i Wojciechem Kossakiem przy Bitwie pod piramidami (1900 - fragment z szarżą mameluków). Zaprzyjaźniony z Kossakiem służył mu również pomocą „podmalowując” wybrane partie jego obrazów batalistycznych. Uznany jako malarz realista, był niezwykle wprawny w odtwarzaniu sylwetek koni. Jego dzieła cechuje fotograficzna niemal dokładność, śmiałe skróty perspektywiczne i swoista dynamika układów kompozycyjnych.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl