olej/płótno, 98 x 83 cm sygnowany l.d.: `Z. Rozwadowski | Zakopane` WYSTAWIANY: - Rafał Malczewski i artyści Zakopanego, Salon Wystawowy Marchand, Warszawa, 19 października - 10 listopada 2012 r. LITERATURA: - katalog wystawy Rafał Malczewski i artyści Zakopanego, Warszawa 2012 r., kat. poz. 43 (il.)
Uderzający widza efektem dynamizmu "Wyścig" jest bez wątpienia jedną z najciekawszych prac Zygmunta Rozwadowskiego, jakie w ostatnich latach pojawiły się na rynku antykwarycznym. Kompozycja zwraca uwagę niecodziennym w polskim malarstwie połączeniem rysu impresjonistycznego i realizmu. Rozwadowski w "Wyścigu" operuje bezbłędnie i detalicznie opracowanym rysunkiem. Zarówno anatomia zwierząt, praca ich mięśni, jak perspektywa są wyrysowane według klasycznych prawideł. Poprawność rysunku nie narzuca się jednak widzowi. Rozwadowski unika operowania konturem i liniami. Jego obraz zbudowany jest na wzór płócien impresjonistów, z drobnych rozmigotanych plam. Impresjonistyczny sposób kładzenia farby jest tym wyraźniejszy, że efekt ruchu podkreśla jasna, świetlista paleta. Hybrydyczny, realistyczno-impresjonistyczny charakter obrazu można rozpatrywać w kontekście jego osadzenia w specyficznej metodzie pracy artysty. Fotograficzność "Wyścigu" i wrażenie "zamarznięcia" konia i powożącego wskazują, że artysta mógł w pracy nad obrazem posłużyć się obrazem fotograficznym. Podobny sposób działania Rozwadowskiego odnaleźć można we wcześniejszych pracach artysty, już z końca XIX wieku. Kilka jego płócien obrazujących czwórki i trójki z pierwszych lat XX wieku wykorzystuje tę samą fotograficzność co "Wyścigi". Na tle wcześniejszych dzieł artysty prezentowany obraz wydaje się jednak osobny i na wskroś indywidualny. Być może jego modernistyczna forma malarska wynika z miejsca, w którym obraz powstał. Rozwadowski pracował nad nim z Zakopanem, które było tak w okresie dwudziestolecia, jak i krótko po wojnie niezwykłym skupiskiem bohemy artystycznej. O przedwojennych związkach artysty ze stolicą Tatr wiadomo niewiele. Rozwadowski na stałe przeniósł się do Zakopanego tuż po wojnie, w 1946 roku, i spędził tam prawie pięć lat. O związku "Wyścigów" z modernistycznymi nurtami reprezentowanymi przez artystów tworzących w Zakopanem świadczy nie tylko nietypowa dla Rozwadowskiego forma plastyczna, ale również sam temat obrazu. Artysta tematem swojej kompozycji uczynił sportowe zawody. Wyścigi konne i saneczkowe już w dwudziestoleciu międzywojennym były jedną z zimowych atrakcji Zakopanego i tematem chętnie podejmowanym przez artystów.
ROZWADOWSKI Zygmunt
Zygmunt Rozwadowski (1870 Lwów - 1950 Zakopane). Malarz, dekorator, pedagog. Kształcił się w latach 1883 – 1892 w krakowskiej SSP, gdzie przez ostatnie dwa lata uczęszczał do Oddziału Kompozycji Jana Matejki. Naukę kontynuował w Monachium w prywatnej szkole Antona Ažbégo. Wczesne prace wystawiał w TPSP w Krakowie pod pseudonimem Jordan. Po studiach osiedlił się we Lwowie. W latach 1910 - 1920 był profesorem w lwowskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego i współpracował przy dekoracji sal Teatru Miejskiego. W czasie I wojny służył w Legionach Polskich. Po II wojnie światowej zamieszkał w willi „Jordanówka” w Zakopanem.
Malował głównie obrazy o tematyce batalistycznej (wojny napoleońskie, powstanie listopadowe, sceny legionowe) i przedstawienia rodzajowe z motywami łowieckimi, zaprzęgi konne, także portrety, wiejskie pejzaże. Brał udział w pracach zespołu Panoramy Racławickiej (1893), malując sceny związane z kawalerią. Współpracował z Janem Styką przy panoramach Golgota (1896-97), Bem w Siedmiogrodzie (zamówiona przez rząd węgierski w 1898 r.), Męczeństwo chrześcijan w cyrku Nerona (1897-99) i Wojciechem Kossakiem przy Bitwie pod piramidami (1900 - fragment z szarżą mameluków). Zaprzyjaźniony z Kossakiem służył mu również pomocą „podmalowując” wybrane partie jego obrazów batalistycznych. Uznany jako malarz realista, był niezwykle wprawny w odtwarzaniu sylwetek koni. Jego dzieła cechuje fotograficzna niemal dokładność, śmiałe skróty perspektywiczne i swoista dynamika układów kompozycyjnych.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl