070072 z cyklu "Le nouvel Opéra" (wyd. 1881 r.) akwaforta i akwatinta na papierze odbitka 11. z 20 wymiary:37,2x25,5 cm (płyta); 60,1x40,2 cm (w ramie) w lewym dolnym rogu: "P.R.G" oraz oznaczenie numeracji: "XI/XX", w prawym dolnym rogu napis: "boits de l'Administration " Grafika przedstawia panoramę Paryża z dachami budynku Administracji, widok ze szczytu Opery Paryskiej.
Charles Paul Renouard [1845, Cour-Cheverny, Francja - 1924, Paryż, Francja], francuski grafik, rysownik, ilustrator i malarz. Od 14. roku życia Renouard mieszkał w Paryżu, gdzie początkowo pracował jako malarz naścienny/ malarz fresków. Jego rysunki, prezentowane na dziedzińcu Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu, zostały szybko docenione przez Isidore'a Alexandre'a Augustina Pilsa. Znajomość zaowocowała m.in. wspólną pracą przy wystroju wnętrz paryskiej Opery Garnier, gdzie w 1875 r. Renouard samodzielnie wykonał freski na sklepieniu reprezentacyjnej klatki schodowej. W ten sposób rozpoczęła się jego błyskotliwa kariera. Zwiększenie produkcji czasopism i wydawnictw drukowanych w tym okresie oferowało szeroką gamę możliwości dla ilustratorów. Od 1875 do 1880 roku Paul Renouard pracował dla magazynów L'Art, L'Illustration i Paris Illustré. Jednocześnie wystawiał swoje prace podczas Salonu Paryskiego, na którym debiutował w 1877 roku. W 1884 roku został zatrudniony jako rysownik w czasopiśmie Graphic of London. Pracował jako profesor w École nationale supérieure des arts décoratifs, gdzie zaprzyjaźnił się z malarzami Jeanem-Josephem Weertsem i Edgarem Degas. Renouard był członkiem Société des Artistes Français i Société Nationale des Beaux-Arts, otrzymał złote medale na Wystawach Światowych w Paryżu w 1889 i w 1900 roku, został również członkiem Legii Honorowej w 1893 roku. Renouard ilustrował wielkie wydarzenia swoich czasów: proces Dreyfusa i Zoli, jubileusz królowej Anglii, sesje kongresu, światowe targi oraz I wojnę światową. Zawdzięczamy mu wiele portretów ludzi z różnych klas społecznych, od głów państw po dokerów pracujących na brzegach Tamizy. Często odwiedzał operę paryską, by obserwować i rysować tancerzy oraz publiczność, co stanowiło jeden z jego ulubionych tematów malarskich. W swojej twórczości podejmował także motyw animalistyczny, stając się wirtuozem w szkicowaniu zwierząt. Wydał wiele albumów ze swoimi pracami, począwszy od Le Nouvel Opéra z 1881 roku, zawierającego trzydzieści rycin i akwatint. Prace Renouarda znajdują się w licznych muzeach na całym świecie, m.in. w Paryżu, Brukseli i San Francisco. Kolekcja grafik artysty, zgromadzona przez japońskiego marszanda Tadamasa Hayashi, organizatora indywidualnej, paryskiej wystawy Renouarda w 1894 roku, znajduje się w Muzeum Narodowym w Tokio.