Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU

GHIDONI Matteo (1616 - 1689)

ROZDAWANIE JAŁMUŻNY (CZYNY MIŁOSIERDZIA)

Zaloguj się i korzystaj z funkcji OBSERWUJĘ.

Wybrane pozycje umieścimy w osobnej liście.
W ten sposób zapamiętasz najciekawsze obiekty, sprawdzisz wyniki sprzedaży po aukcji.

Logowanie / zakładanie konta na górze strony.
Zaloguj się i dodaj artystę do listy POSZUKUJĘ.

Wyślemy Ci informację, jeśli artysta ponownie pojawi się na aukcjach lub w ofercie sprzedaży.

Logowanie / zakładanie konta na górze strony.
Drukuj

Olej, płótno; 68 x 77 cm

[Za ekspertyzą Grażyny Bastek]

Matteo Ghidoni urodził się prawdopodobnie we Florencji, działał jednak w regionie Veneto - w Padwie i w Wenecji. Pozostawił wiele swych dzieł w padewskich świątyniach - w kościele dei Servi Filippini i w nieistniejącym już kościele S. Luca. Był jednym z malarzy, który w Veneto rozpropagowali manierę rzymskich Bamboccianti. (Bamboccianti - malarze z Niderlandów działający w I poł. XVII wieku w Rzymie rozwinęli gatunek malarstwa rodzajowego przedstawiającego życie prostych ludzi w malowniczej włoskiej scenerii; scenom ze sztafażem religijnym również nadawali charakter scen rodzajowych; bohaterowie ich obrazów, przedstawiani w swobodnej malarskiej manierze, nie byli idealizowani). Podobny, co Matteo Ghidoni gatunek rodzajowego malarstwa uprawiali w Veneto również: Francesco Maffei, Sebastiano Mazzoni, Monsu Bernardo, jednakże ich maniera malarska, chociaż również swobodna i malownicza, nie była aż tak brawurowa w sposobie kładzenia farby, co styl omawianego tu malarza. Ghidoni przydomek dei Pitocchi uzyskał, bowiem najpewniej w związku ze stosowaną przez siebie, charakterystyczną manierą malarską - budowaniem bryły i modelunku światłocieniowego pospiesznymi, impastowymi plamami koloru.
Obraz ma charakter sceny rodzajowej, przedstawia rozdawanie jałmużny, jednakże być może nawiązuje do ewangelicznych czynów miłosierdzia (Mateusz, 25). Scena nie ilustruje jednak wiernie wszystkich wymienianych w Ewangelii miłosiernych uczynków. Ukazuje opiekę, jaką roztaczają nad biednymi wędrowcami mnisi przydrożnego kościoła. Religijny charakter tej sceny i jej ewangeliczny rodowód nie jest jednak jednoznaczny. Obraz można przypisać twórczości Matteo Ghidoniego, zwanego dei Pitocchi na podstawie porównania z innymi dziełami tego mistrza. Zakomponowany jest w typowym dla dei Pitocchi formacie - prostokąta zbliżonego do kwadratu. Również sposób usytuowania postaci i osadzenie ich w pejzażu przypomina inne kompozycje malarza. Postaci ukazane są równolegle do płaszczyzny obrazu w równomiernie rozłożonych grupach. Pejzaż jest umownie zaznaczony, przydrożna gospoda stoi na tle bardzo umownego krajobrazu z widocznym w oddaleniu pasmem gór. Podobny układ odnajdujemy w: Uczcie w pobliżu zamku z Pinacoteca Querini Stampalia z Wenecji, czy Uczcie na tle ruin z kolekcji Montesi w Padwie. Oprócz dyspozycji przestrzeni omawiany obraz wykazuje jeszcze inne cechy wskazujące na autorstwo Matteo Ghidoniego. Jest to przede wszystkim sposób kładzenia farby i rodzaj modelunku światłocieniowego. Dei Pitocchi malował pospiesznie, nerwowymi pociągnięciami pędzla, grubo, impastowo zaznaczając światła. W dużym stopniu wykorzystywał do budowania swych kompozycji czerwonobrązowy kolor bolusowego gruntu. To grunt nadawał ogólny ton obrazom i współtworzył cienie i półcienie, które były wzmacniane laserunkami. Stwarzało to kontrast pomiędzy grubo nakładanymi oświetlonymi partiami i gładkimi cieniami. Dei Pitocchi posiadał ponadto charakterystyczną manierę malowania postaci. Szaty mają gęste, rozwibrowane światłem układy fałd, a rysy twarzy są bardzo ogólnie zaznaczone. Ważną rolę w jego obrazach pełni światło, migotliwe, rozwibrowane, nakładane małymi, gęstymi plamkami, skontastowanymi z gładkimi cieniami. (por.: Przed burzą, kol. Antonio Lazzarin, Padwa; Scena w gospodzie, Pinacoteca dell`Accademia dei Concordii, Rovigo).

 

cena: 19 800 zł

03-08-2009
data dodania
Prezentowana praca została wystawiona na aukcji:
Obiekt wystawia galeria
Dom Aukcyjny Ostoya
ul. Gen J. Zajączka 8
01-522 Warszawa
(022) 839 24 06
aukcje@ostoya.pl
www.ostoya.pl
Inne obiekty na sprzedaż:
BRAMA W ROUEN, 1912
DOBROWOLSKI Odo

9 775 zł

data dodania: 14-12-2013
Siostry
GOLUS Jan

8 050 zł

data dodania: 21-05-2012
Domek w zieleni (Domek w Krzemieńcu?)
KRZYŻANOWSKA Michalina

9 775 zł

data dodania: 19-03-2012
PANNEAU DEKORACYJNE, 4. ćw. XIX w.

17 250 zł

data dodania: 06-03-2009
ZAKOCHANI
CHARYTON Józef

11 500 zł

data dodania: 14-01-2003
JOSEPH PLA, OBRES DE MUSEU, Dasa Ediciones,...
DALI Salvador

20 700 zł

data dodania: 15-02-2013
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Dodaj do ulubionych
Dodawać aukcje do ulubionych mogą tylko zalogowani użytkownicy
zaloguj się i skorzystaj z tej opcji
Dodaj do obserwowanych
Obserwować aukcje mogą tylko zalogowani użytkownicy serwisu
zaloguj się i obserwuj wybraną akucję
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl