KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1966
odbitka żelatynowo-srebrowa, 24 x 16 cm,
tytuł, pieczęć autorska i opis wydawniczy (w tym pieczęć) na odwrocie
vintage
Fotografia przedstawia wybitnego polskiego reżysera, scenarzystę i aktora filmowego Jerzego Skolimowskiego (1938). Do jego dzieł reżyserskich należą m.in. Rysopis (1964), Walkower (1965), Start (1967), Wrzask (1978), Fucha (1982), Cztery noce z Anną (2008). Jako aktor pojawił się w wielu produkcjach, w tym w kultowym filmie Andrzeja Wajdy Niewinni czarodzieje (1960), ale również w zagranicznych superprodukcjach, jak Marsjanie atakują! (1996) Tima Burtona czy nowszym Avengers (2012) Jossa Whedona. Był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych festiwalach filmowych. Jego sylwetka wpisała się na stałe w historię polskiego i światowego kina.
Fotografia przygotowana prawdopodobnie do reprodukcji w miesięczniku "Kino".
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1966
gelatin silver print, 24 x 16 cm,
titled, artist’s stamp and editing annotation (including a stamp) on the reverse
vintage
This portrait depicts the distinguished Polish director, screenwriter and film actor Jerzy Skolimowski (1938). He has proven his artistry as a director in such films as Identification Marks (1964), Walkover (1965), The Departure (1967), The Shout (1978), Moonlighting (1982), Four Nights with Anna (2008). As an actor, he has appeared in Innocent Sorcerers (1960), a cult classic by Andrzej Wajda, and in megaproductions such as Mars Attacks! (1996) by Tim Burton, and The Avengers (2012) by Joss Whedon. Skolimowski has won a number of awards at international film festivals, and has made a name for himself as one of the most distinguished filmmakers in the history of Polish cinema.
Most probably, this photograph was prepared with the aim of being reproduced in the Kino monthly.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
lata 50. XX w.
odbitka żelatynowo-srebrowa, 24 × 18,3 cm,
pieczęć autorska na odwrocie
vintage
Kosidowski znany był w swojej fotoreporterskiej działalności z dynamicznych ujęć "na gorąco". Nie rozstawał się z aparatem. Swoim sprawnym okiem wyłapywał z życia codziennego ciekawe kadry ukazujące warszawską powojenną rzeczywistość.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1950s
gelatin silver print, 24 × 18.3 cm,
artist’s stamp on the reverse
vintage
As regards his press photographs, Kosidowski was known for dynamic ‘live’ scenes. He did not part with his camera, capturing, with his sharp eye, interesting scenes depicting everyday life in post-war Warsaw.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
fotografia czarno-biała, wydruk pigmentowy/papier barytowy, 40,4 x 40,4 cm
edycja 2013, 1/3; z negatywu autorskiego 6 x 6 cm; niepublikowana fotografia z serii do fotoreportażu "Pochód młodości i siły", "Świat" 1953, nr 31 (2 sierpnia); Redaktor Stefan Arski (w środku) i pracownicy redakcji "Świata" na balkonie kamienicy przy Nowym Świecie 58, udekorowanym z okazji Narodowego Święta Odrodzenia Polski w Warszawie.; datowany i opisany na odwrociu: pieczęć DESA Unicum, pieczęć i hologram Muzeum Narodowego w Warszawie
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
lata 50. XX w.
odbitka żelatynowo-srebrowa, 24 × 18,3 cm,
pieczęć autorska na odwrocie
vintage print
Praca jest przykładem na sprawne i wyczulone reporterskie oko Kosidowskiego uważanego za współtwórcę polskiej szkoły fotoreportażu. Jako jeden z pierwszych w polskim środowisku odszedł w swoich pracach od statycznej kompozycji na rzecz dynamicznych ujęć na gorąco.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
lata 50. XX w.
odbitka żelatynowo-srebrowa, 17,7 × 24 cm,
pieczęć autorska na odwrocie
vintage print
Kosidowski z zafascynowaniem opowiadał o wizycie Henri Cartier-Bressona, który odwiedził Polskę i dla którego polski reporter był jednym z przewodników: "Ze swoją czarną lejką przesuwał się ulicami wolno i bezszelestnie robiąc zdjęcia wyłącznie z poziomu oka. Uważał, że inna perspektywa jest nienaturalna i dziwaczna. Aparat wydawał się częścią jego ręki, operował nim automatycznie bez zastanawiania się nad problemami technicznymi. Całą uwagę skupiał na obserwacji otaczającej go rzeczywistości". Kosidowski podążał śladami mistrza, fotografując stołeczne miasto. Fotografia wykonana została w Warszawie przy obecnym rondzie de Gaulle’a.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1950s
gelatin silver print, 24 × 18.3 cm,
artist’s stamp on the reverse
vintage print
This work proves that Kosidowski, who is considered to be one of the founders of the Polish school of press photography, had a sharp and sensitive photojournalist’s eye. He was one of the first Polish photojournalists to abandon static composition and capture dynamic "live" scenes instead.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1950s
gelatin silver print, 17.7 × 24 cm,
artist’s stamp on the reverse
vintage print
Kosidowski sounded fascinated when he talked about Henri Cartier-Bresson’s visit to Poland: "He would walk the streets slowly with his black Leica and take pictures noiselessly, always at eye level. He considered other perspectives unnatural and weird. The camera seemed to be an extension of his hand. He operated it automatically without thinking about the settings. He was fully concentrated on observing the surrounding reality." Kosidowski accompanied the master as a guide and photographed the capital city together with him. This picture was taken in Warsaw at the present-day de Gaulle roundabout.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1951
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 18,8 x 25,2 cm,
pieczęć autorska na odwrocie,
vintage print
Fotografia wykonana w Nowym Jorku, gdzie Kosidowski studiował i gdzie w 1950 r. otrzymał certyfikat ukończenia New York Institute of Photography w zakresie Professional Photography. Było to tuż przed jego powrotem do Polski i rozpoczęciem pracy dla tygodnika "Świat".
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1951
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 22,5 x 20 cm,
pieczęć autorska z datą i adresem na odwrocie,
vintage print
Grupa fotoreporterów tygodnika "Świat", w tym Kosidowski, zrewolucjonizowała polską fotografię prasową, wykonując materiały nawiązujące formą i tematyką do amerykańskiego magazynu "Life". Prezentowana fotografia powstała tuż przed powstaniem pisma, w Nowym Jorku, gdzie Kosidowski miał okazję szkolić swój reporterski warsztat.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
lata 50. XX w.
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 24 x 18,2 cm,
pieczęć autorska na odwrocie,
vintage print
Prezentowana fotografia została wykonana przed sklepem Gallux, oferującym w czasach PRL-u gatunkowe wełny, jedwabie i galanterię luksusową. Wspaniały zmysł reporterski pozwolił Kosidowskiemu na uchwycenie w jednym wąskim kadrze kilku współgrających ze sobą narracyjnie planów - od witryny z reklamowym hasłem: "Idziemy do Galluxu ubrać się na raty", przez czekający pod sklepem wózek, przechadzające się eleganckie kobiety.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1951
gelatin silver print, 18.8 x 25.2 cm,
artist`s stamp on the reverse,
vintage print
The photograph was taken in New York, where Kosidowski studied and received a certificate in professional photography at the New York Institute of Photography in 1950. This was shortly before he returned to Poland and started working for the Świat weekly.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1951
gelatin silver print, 22.5 x 20 cm,
artist`s stamp with date and address on the reverse,
vintage print
The group of Świat weekly photojournalists, including Kosidowski, revolutionised Polish press photography by producing photo essays resembling - in form and subject-matter terms - those published by the American Life magazine. This photograph was made in a New York street shortly before the Polish weekly was established. Kosidowski was refining his photojournalist`s skill in NY.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1950s
gelatin silver print, 24 x 18.2 cm,
artist`s stamp on the reverse,
vintage print
The picture was taken in front of the Gallux store, which offered fine wools, silks and luxurious accessories. The excellent sense Kosidowski displayed as a photojournalist allowed him to capture in a single narrowly-composed shot several planes of narration, which complement one another. The first one is the store`s window with the advertising slogan "Let`s go to Gullux and get dressed in installments", the second one is the pram awaiting in front of the store, and the third is the women passing by.
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
fotografia czarno-biała, wydruk pigmentowy/papier barytowy, 40,4 x 40,4 cm
edycja 2013, 1/3; z negatywu autorskiego 6 x 6 cm; niepublikowana fotografia z serii do fotoreportażu "Pochód młodości i siły", "Świat" 1953, nr 31 (2 sierpnia); Redaktor Stefan Arski (w środku) i pracownicy redakcji "Świata" na balkonie kamienicy przy Nowym Świecie 58, udekorowanym z okazji Narodowego Święta Odrodzenia Polski w Warszawie.; datowany i opisany na odwrociu: pieczęć DESA Unicum, pieczęć i hologram Muzeum Narodowego w Warszawie
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
Narodowe Święto Odrodzenia Polski, 1953/2013 r.
fotografia czarno-biała, wydruk pigmentowy/papier barytowy, 40,4 x 40,4 cm
edycja 2013, 1/7; z negatywu autorskiego 6 x 6 cm; niepublikowana fotografia z serii do fotoreportażu "Pochód młodości i siły", "Świat" 1953, nr 31 (2 sierpnia); datowany i opisany na odwrociu: pieczęć DESA Unicum, pieczęć i hologram Muzeum Narodowego w Warszawie
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
Centralne Dożynki w Warszawie, 1955/2013 r.
fotografia czarno-biała, wydruk pigmentowy/papier barytowy, 40,4 x 40,4 cm
edycja 2013, 1/5; z negatywu autorskiego 6 x 6 cm; z niepublikowanego fotoreportażu; Uczestnicy uroczystości z rekwizytami w formie papierowych kolb kukurydzy i kwiatów słonecznika maszerują na Stadion Dziesięciolecia.; datowany i opisany na odwrociu: pieczęć DESA Unicum, pieczęć i hologram Muzeum Narodowego w Warszawie
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1966
gelatin silver print, 24 x 16.5 cm,
author`s stamp, stamps and notes on the reverse placed
by the editors of the KINO monthly,
vintage print
The photograph depicts the director Jerzy Skolimowski, probably on the set of The Barrier. Skolimowski is a key figure in Polish cinema not only as a film director, but also as an actor, screenwriter and producer. His rich output includes such movies as: Identification Marks: None, The Shout, The Lightship, Four Nights with Anna, Essential Killing.
Publication: a fragment of the picture was printed in the table of contents of the KINO monthly (No. 10, 1966) as a lead into Stanisław Janicki`s article entitled the BARRIER (Notes from a Film Set).
estimate: 1500 - 3000 zł
cena wywoławcza: Wykup abonament
KOSIDOWSKI Jan (1922-1992)
1966
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 24 x 16,5 cm,
pieczęć autorska oraz pieczęć i notatki z redakcji
miesięcznika KINO na odwrocie,
vintage print
Fotografia przedstawia reżysera Jerzego Skolimowskiego prawdopodobnie na planie filmu Bariera. Skolimowski jest jednym z czołowych przedstawicieli polskiego kina, także jako aktor, scenarzysta i producent. Wśród wielu wyreżyserowanych przez niego filmów, są takie obrazy jak: Rysopis, Wrzask, Latarniowiec, Cztery noce z Anną, Essential Killing.
Publikacja: kadr zdjęcia ukazał się w spisie treści w 10 numerze miesięcznika KINO z 1966 r. jako zapowiedź artykułu BARIERA (Notatki z planu) Stanisława Janickiego.
estymacja: 1500 - 3000 zł
cena wywoławcza: Wykup abonament