Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BENKERT Ernst | No. 2 (Nieuport), 1962 r.

Ernst BENKERT (1928 Chicago - 2010 Nowy Jork)

No. 2 (Nieuport), 1962 r.

technika własna/płyta pilśniowa, 105,5 x 105,5 cm
sygnowany i opisany na odwrociu: 'BENKERT | NO. 2'
opisany i datowany na odwrociu: 'EXECUTED BY FITZROY SIGN C.O. | LONDON, JUNE 1962'

Ernst Benkert wraz z Edwinem Mieczkowskim i Francisem Hewittem założyli Anonima Group. Pracowali wspólnie nad badaniem zjawiska percepcji stereoskopowej i transpozycji jej doświadczenia w kompozycjach dwuwymiarowych. Pomimo uzgodnionych wspólnie zasad regulujących ich współpracę, każdy z twórców zostawił sobie pewną swobodę artystyczną. Autonomicznie wypracowane rozwiązania miały służyć doskonalszemu zrozumieniu psychologii percepcji optycznej, a jednocześnie przyczyniły się do wytworzenia unikatowego języka artystycznego każdego z członków grupy.

Benkert stworzył kompozycję składającą się z różnobarwnych kwadratów i prostokątów. Geometryzacja tego układu została przełamana poprzez zastosowanie okrągłego formatu płyty pilśniowej. Wewnętrzna struktura każdej z figur została rozbita poprzez ich wyraźną alternację czarnymi pasami. Kulisowe rozmieszczenie poszczególnych elementów odpowiada za wywołanie iluzji głębi. Jednocześnie ich nawarstwienie i zadrobnienie uzyskane poprzez liczne podziały decyduje o wrażeniu ruchu. Artysta wykorzystał trzy podstawowe barwy: żółty, niebieski i czerwony, a także biały i czarny.

Tytuł pracy odnosi się do francuskiej wytwórni lotniczej założonej przez braci Nieuport. Zajmowali się oni produkcją popularnych przed 1914 rokiem samolotów wyścigowych i myśliwców. Forma biało-czerwono-niebieskiego koła występowała na skrzydłach maszyn. Zanurzenie pracy w kontekście wykraczającym poza kwestię psychologii percepcji czyni tę kompozycję wyjątkową na tle innych dzieł twórców Anonim Group.
Pierwsze zainteresowanie sztuką wywołały u niego komiksy ("Dick Tracy", "Little Orphan Annie"). Brał lekcje rysunku w Art Institute of Chicago. Następnie wstąpił na Harward, który ukończył w 1953 roku. Następnie wyruszył w podróż po Europie studiując sztukę u Oskara Kokoschki w Salzburgu oraz w Central School of Arts and Crafts w Londynie. W 1959 roku po przeprowadzce do Nowego Jorku zaczyna współpracę z Hewittem i Mieczkowskim jako Anonima Group. Grupa skupia się na badaniu psychologii percepcji w jej relacji ze sztuką. Od 1961 mieszka w Paryżu gdzie zapoznaje się m.in. z Henrykiem Stażewskim. W latach 60. Benkert pokazuje swoje prace z Anonima Group na takich wystawach jak "The Responsive Eye" w MoMA w Nowym Jorku, na wystawie grupowej w Denise René Gallery w Paryżu czy w Martha Jackson Gallery w Nowym Jorku. W 1966 roku razem z Anonima Group wystawia swoje prace w Galerii Foksal w Warszawie ("Obrazy czarno-białe i szare")oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W tym samym roku rozpoczyna nauczanie w Pratt Institute na Brooklynie gdzie wykłada przez następnych 25 lat. Artysta otrzymał wiele stypendiów i grantów m.in. nagrodę New Rork State Creative Artist Public Service, grant National Foundation for the Arts oraz grant Pollock-Krasner. Jego prace ma w swoich zbiorach m.in.: Albright-Knox Art Gallery w Buffalo; Robert Hull Fleming Museum w Burlington; Grey Art Gallery, New York University czy Tel Aviv Museum of Art w Izraelu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BENKERT Ernst
Pierwsze zainteresowanie sztuką wywołały u niego komiksy ("Dick Tracy", "Little Orphan Annie"). Brał lekcje rysunku w Art Institute of Chicago. Następnie wstąpił na Harward, który ukończył w 1953 roku. Następnie wyruszył w podróż po Europie studiując sztukę u Oskara Kokoschki w Salzburgu oraz w Central School of Arts and Crafts w Londynie. W 1959 roku po przeprowadzce do Nowego Jorku zaczyna współpracę z Hewittem i Mieczkowskim jako Anonima Group. Grupa skupia się na badaniu psychologii percepcji w jej relacji ze sztuką. Od 1961 mieszka w Paryżu gdzie zapoznaje się m.in. z Henrykiem Stażewskim. W latach 60. Benkert pokazuje swoje prace z Anonima Group na takich wystawach jak "The Responsive Eye" w MoMA w Nowym Jorku, na wystawie grupowej w Denise René Gallery w Paryżu czy w Martha Jackson Gallery w Nowym Jorku. W 1966 roku razem z Anonima Group wystawia swoje prace w Galerii Foksal w Warszawie ("Obrazy czarno-białe i szare")oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W tym samym roku rozpoczyna nauczanie w Pratt Institute na Brooklynie gdzie wykłada przez następnych 25 lat. Artysta otrzymał wiele stypendiów i grantów m.in. nagrodę New Rork State Creative Artist Public Service, grant National Foundation for the Arts oraz grant Pollock-Krasner. Jego prace ma w swoich zbiorach m.in.: Albright-Knox Art Gallery w Buffalo; Robert Hull Fleming Museum w Burlington; Grey Art Gallery, New York University czy Tel Aviv Museum of Art w Izraelu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl