Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
GŁOGOWSKI Józef | Studium, 1933 r.

Józef GŁOGOWSKI (1893 - 1969)

Studium, 1933 r.

fotografia czarno-biała, odbitka bromowa/papier fotograficzny,vintage print
29 x 22,5 cm
sygnowany, datowany i opisany u dołu: '"Studium" J. Głogowski 1933'

Józef Głogowski z zawodu był inżynierem górnictwa naftowego, kierownikiem kopalni naftowych w Borysławiu w województwie lwowskim. Fotografią zajmował się amatorsko, jednak doskonałe opanowanie technik fotograficznych i ich wszechstronne zastosowanie wykracza poza amatorskie użycie fotografii w tworzeniu rodzinnego albumu. Zdjęcia Głogowskiego stanowią oryginalny przykład dominującej w latach 20.konwencji piktorialnej w rodzimej fotografii. Od drugiej połowy lat 20., kiedy to - z powodów zdrowotnych - wraz z żoną Ritą Sacchetto i dwiema córkami przeniósł się do Zakopanego, tworzył pełne uroku portrety i sceny przedstawiające rodzinę oraz osoby z bliskiego otoczenia. Przeważają wśród nich wizerunki obu córek. Wykonane w technikach szlachetnych stylizowane sceny i studia portretowe to zarazem osobisty zapis dojrzewania dziewcząt. Na początku lat 30., Witkacy zachwycony fotografią Głogowskiego wykonaną Edmundowi Strążyskiemu, zamówił początkowo 30 własnych portretów. Kontrakt został zawarty, a z czasem pomiędzy rodziną a Witkacym zadzierzga się przyjaźń. Artysta korzystał nawet z przywileju uczestniczenia w prywatnym życiu rodziny, a także korzystał ze stołu w salonie gdzie pisał i przeglądał własną korespondencję. Skandal wywołany przez nocne najście artysty do domu rodziny Głogowskiego zakończył burzliwą znajomość obydwu mężczyzn. Jednak wieloletnia przyjaźń pozostawiła po sobie ogromną dokumentację, m.in. serię ujęć teatru mimicznego wykonanych aparatem małoobrazkowym, w których Witkacy eksperymentował z własnym wizerunkiem, ujawniając za pomocą przerysowania i inscenizacji konwencje mieszczańskiego portretu. Fotograf dokumentował także życiowy teatr artysty - improwizowane sceny, absurdalne sytuacje, działania zapowiadające nowoczesny performance, w który czasem bywała włączona rodzina Głogowskich. Jego twórczość jest symptomatyczna dla okresu 20-lecia międzywojennego gdyż spotykają się w niej dwie koncepcje fotografii artystycznej - odchodząca, piktorialna i nowa, modernistyczna, oparta na specyfice medium.
Znany głównie jako fotograf eksperymentalnych działań Witkacego. Jego własna twórczość piktorialna jest właśnie odkrywana. W drugiej połowie lat 20. XX w. przeniósł się do Zakopanego, gdzie tworzył portrety i sceny przedstawiające rodzinę oraz osoby z bliskiego otoczenia. W jego twórczości dużą rolę odegrały kontakty z artystami (m.in. z rzeźbiarzem Augustem Zamoyskim i jego żoną - tancerką Ritą Sacchetto oraz Witkacym), pod wpływem których powstały portrety zawierające elementy inscenizacji i eksperymentu. Od 1931 r. wykonywał ekspresyjne portrety Witkacego. Powstała seria ujęć teatru mimicznego, w których Witkacy eksperymentował z własnym wizerunkiem oraz dokumentacja improwizowanych przez Witkacego scen, w które bywała włączana rodzina Głogowskich. W twórczości Głogowskiego spotyka się odchodząca, piktorialna koncepcja fotografii i nowa, modernistyczna, oparta na specyfice medium. Ważniejsze wystawy: "Czas córek" Galeria Asymetria, Warszawa (2009); "Witkacy i inni. Z kolekcji Stefana Okołowicza i Ewy Franczak" Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa (2011).

Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
GŁOGOWSKI Józef
Znany głównie jako fotograf eksperymentalnych działań Witkacego. Jego własna twórczość piktorialna jest właśnie odkrywana. Z zawodu inżynier górnictwa naftowego, kierownik kopalni naftowych w Borysławiu w woj. lwowskim. Fotografią zajmował się amatorsko, lecz ich zastosowanie wykracza poza amatorskie użycie medium w tworzeniu rodzinnego albumu. W drugiej połowie lat 20. XX w. przeniósł się do Zakopanego, gdzie tworzył portrety i sceny przedstawiające rodzinę oraz osoby z bliskiego otoczenia. W jego twórczości dużą rolę odegrały kontakty z artystami (m.in. z rzeźbiarzem Augustem Zamoyskim i jego żoną - tancerką Ritą Sacchetto oraz Witkacym), pod wpływem których powstały portrety zawierające elementy inscenizacji i eksperymentu. Od 1931 r. wykonywał ekspresyjne portrety Witkacego. Powstała seria ujęć teatru mimicznego, w których Witkacy eksperymentował z własnym wizerunkiem oraz dokumentacja improwizowanych przez Witkacego scen, w które bywała włączana rodzina Głogowskich. W twórczości Głogowskiego spotyka się odchodząca, piktorialna koncepcja fotografii i nowa, modernistyczna, oparta na specyfice medium. Ważniejsze wystawy: „Czas córek” Galeria Asymetria, Warszawa (2009); „Witkacy i inni. Z kolekcji Stefana Okołowicza i Ewy Franczak” Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa (2011).
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl