1988/2016 Obiekt, pleksi bezbarwna transparentna, drewno, lampka jarzeniowa, szare PCV spienione, ziema, żyłka, dwa koraliki z kości słoniowej, przewód zasilający z urządzeniem z opornikami o dł. 200 cm, wym. 50 x 25 x 25 cm Certyfikat autentyczności podpisany przez artystę
Gablota z makietą-rekonstrukcją monumentalnej instalacji pt. Fisch wykonanej przez artystę i prezentowanej w Galerii Młodych w Warszawie w 1989 roku. Pierwotna praca została zaprojektowana jako realizacja site-specific, na którą składała się gigantycznych rozmiarów drewniana, podwieszona z sufitu ryba przebita w korpusie ciągiem świetlówek oraz usypany z ziemi pas, podkreślający podłużną oś pomieszczenia. Instalacja była pierwszą pracą z użyciem świetlówek, które od końca lat 80. stały się znakiem rozpoznawczym twórczości Filonika. Praca jest ostatnią z serii makiet z rekonstrukcjami efemerycznych rzeźb i aranżacji przestrzennych z okresu działalności grupy Neue Bieremiennost, którą artysta współtworzył razem z Mirosławem Bałką i Markiem Kijewskim w latach 1986-1988. Kontestacyjne wystąpienia grupy z absurdalnym poczuciem humoru i nietrwałymi realizacjami znane są z dokumentacji niezachowanych w większości prac. Dokumentacja z instalacji Fisch reprodukowana m.in.: Kunst, Europa. 63 deutsche Kunstvereine zeigen Kunst aus 20 Ländern-Polen, wyd. Bonner Kunstverein, Bonn 1991; Mirosław Filonik, wyd. Biuro Wystaw Artystycznych "Baszta Czarownic", Słupsk, Galeria Zachęta, Warszawa, 1993; Mirosław Filonik. Prace z lat 1985-1999, red. Maryla Sitkowska, wyd. Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1996;
FILONIK Mirosław
Mieszka i pracuje w Warszawie; studia Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie; wydział rzeźby (1980-85). Dyplom w pracowni rzeźby prof. Jana Kucza oraz w pracowni rysunku prof. Wandy Paklikowskiej- Winnickiej.
W 1985 roku razem z Mirosławem Bałką i Markiem Kijewskim założył grupę Neue Bieriemiennost. Od końca lat 80. zasadniczym tworzywem prac Filonika jest światło. W swoich instalacjach używa świetlówek eksponowanych wraz z całym oprzyrządowaniem (transformatory, okablowanie, przełączniki, systemy podwieszeń). Jego realizacje powstające w latach 90. cechuje minimalizacja środków, kreślenie światłem uproszczonych form geometrycznych lub znaków, jak przecięcie dwóch odcinków tworzące znak X na oknach Galerii Zachęta w Warszawie w 1993. Instalacje projektowane z myślą o konkretnych wnętrzach lub otwartych przestrzeniach powstają w dialogu z zastanym miejscem, często wydobywając niedostrzegane wcześniej cechy danej przestrzeni jak w przypadku Daylight prezentowanego w 1992 w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie lub Daylight System w Galerii Białej w Lublinie z 1997. W latach 90. Filonik zrealizował szereg instalacji w otwartych przestrzeniach, prac, które często wpisywały się w zewnętrzną architekturę budynków, m.in. na oknach Hotelu Sztuki w Łodzi (1990), na 24 oknach spichrza na Wyspie Spichrzów w Gdańsku (1994), na fasadzie budynku Uniwersytetu w Białymstoku (1995), na fasadzie Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni w Warszawie (1996), na wieżach Zamku Ujazdowskiego w Warszawie (1997), na fasadzie Pałacu Branickich mieszczącym Galerię Arsenał w Białymstoku (2000). W 1998 artysta został zaproszony do udziału w konkursie zamkniętym na instalację świetlną do Neue Bundestag w Berlinie.
Głównym składnikiem przygotowywanych przez Mirosława Filonika instalacji są lampy jarzeniowe, tworzy z nich niezależne konstrukcje, lub opisuje, wpisuje się ich światłem w przestrzeń zastanej architektury. Układ lamp często w jakiś sposób "powtarza" elementy przestrzeni architektonicznej (takie jak portal, rysunek przestrzeni między oknami, drzwiami, balustradami itp.). Świetlny rysunek tworzony przez system lamp rozcina zadany obszar, tworząc własny układ połączeń - rodzaj znaku. Bywa, że elementem wybranym przez artystę jest symbol zaczerpnięty z historii kultury. Efektem takich działań jest całkowicie zmieniony, odrealniony obszar, który zyskuje nowe często metafizyczne znaczenie.
Prace Mirosława Filonika znajdują się m.in. w zbiorach prywatnych i kolekcjach Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, CSW w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Galerii Zachęta w Warszawie, Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl