Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ŁAPIŃSKI Tadeusz | Bez tytułu, około 1959 r.

Tadeusz ŁAPIŃSKI (1928 Rawa Mazowiecka - 2016 Floryda)

Bez tytułu, około 1959 r.

olej, żywica/płótno, 92 x 62 cm
sygnowany l.d.: 'T. ŁAPIŃSKI'

Prezentowana kompozycja autorstwa Tadeusza Łapińskiego pochodzi z wczesnego okresu jego twórczości, kiedy działał pod wpływem malarstwa z pogranicza informel i malarstwa materii. Figury osiowe, równoległe w stosunku do twórczości Jana Lebensteina, tworzył tuż po studiach, które odbył w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Malarstwa uczyli go Włodzimierz Zakrzewski, Eugeniusz Arzt i Artur Nacht-Samborski, który stał się jego mentorem i przyjacielem. Uchodzący za niebywale uzdolnionego, Łapiński odniósł sukces w bardzo młodym wieku, specjalizując się w litografii, którą studiował najpierw u Józefa Toma, a po jego śmierci u Józefa Pakulskiego.
Podobnie jak wielu klasyków polskiej awangardy, Tadeusz Łapiński studiował w okresie socrealizmu. Przedstawił dwie prace dyplomowe - impresjonistycznie malowane walki na barykadach podczas Rewolucji Francuskiej oraz abstrakcyjną panoramę Warszawy. Został uznany za buntownika. W tym samym 1955 roku wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w Arsenale. Po objęciu pracowni przy Gagarina 6, artysta rozpoczął eksperymenty litograficzne niemożliwe do wykonania przy użyciu kamienia. To wtedy też powstały jego pierwsze figury osiowe. Oprócz Nachta-Samborskiego, oglądał je również Jan Lebenstein.
Łapiński pierwszy raz wyjechał z Polski w 1956 roku. Odwiedził Czechosłowację i Węgry. W tymże roku brał udział w słynnej wystawie w Arsenale. W 1957 otrzymał nagrodę na Biennale di Carrara we Włoszech. W ramach wymiany kulturalnej w okresie odwilży, dzięki Stefanowi Gierowskiemu, członkowi zarządu ZPAP, Tadeusz Łapiński wyjechał do Belgradu, gdzie odbyła się jego pierwsza wystawa międzynarodowa. W tymże 1958 roku, jego prace znalazły się na wystawach w Rzymie, na Litwie, w Holandii, w Wielkiej Brytanii i w Szwajcarii. Niebywały sukces, który odniósł przede wszystkim jako innowator litografii, spowodował, że z biegiem czasu, za namową Artura Nachta-Samborskiego, podjął decyzję o zrezygnowaniu z malarstwa.
Bardzo trafnie o sztuce Tadeusza Łapińskiego pisała Irena Jakimowicz, kustoszka Działu Grafiki Współczesnej w Muzeum Narodowym w Warszawie i autorka wstępu do jego wystawy indywidualnej w Galerie Lambert w 1963: "Są malarze, którzy pozwalają uwieść się naturze. To ona czyni ich wrażliwymi na różnorodność otaczających zjawisk. Bezpośrednio ich inspirując sprawia, że ich twórczość nacechowana jest impresjami pochodzącymi z zewnątrz, mniej lub bardziej wzbogaconymi ich własną wyobraźnią. Są również malarze, którzy świadomie przeciwstawiają naturze sztukę intelektualną abstrakcji geometrycznej lub perfekcję kaligraficzną rysunku, zbliżając malarstwo do zimnej przejrzystości zwykłego pisma. Tadeusz łapiński należy do tych artystów, którzy nie poddają się rzeczywistym formom zewnętrznym, ale którzy pomimo to są w harmonii z czarem natury. Artysta uwielbia odnawiać swój ciągły kontakt z naturą. Czyni to w sposób bezpośredni poprzez rysunek, wypracowując w ten sposób twórczą swobodę ręki, wzbogacając repertuar form, co pozwala na uniknięcie popadnięcia w manierę jak i schematyczność".

W latach 1949-1955 studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego i Józefa Pakulskiego. Jeszcze przed otrzymaniem dyplomu został członkiem ZPAP w uznaniu cyklu prac niefiguratywnych. Były to płótna dużego formatu z wykorzystaniem farb mieszanych z cementem lub piaskiem, tworzące struktury niemal trójwymiarowe. Jego malarstwo wpłynęło także na formę litografii, której artysta poświęcił się w głównej mierze od 1958 r. w 1963 wyjechał na stałe do USA, gdzie od 1972 jest profesorem zwyczajnym malarstwa na Wydziale Sztuki College Park Uniwersytetu Stanu Maryland. Jest również członkiem senatu tejże uczelni. Jego prace znajdują się w zbiorach czołowych muzeów na całym świecie, m. in. Nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowym w Warszawie, Narodowym Centralnym Instytucie Sztuki w Pekinie i Tienjin, Muzeum Albertina w Wiedniu, Bibliotece Narodowej Francji, Muzeum Narodowym w Ottawie, Muzeum Sztuki San Francisco. Głównym obiektem jego zainteresowań jest litografia wielobarwna, tęczowo drukowana, tzw. Split Color lub Rainbow.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ŁAPIŃSKI Tadeusz

W latach 1949-1955 studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego i Józefa Pakulskiego. Jeszcze przed otrzymaniem dyplomu został członkiem ZPAP w uznaniu cyklu prac niefiguratywnych. Były to płótna dużego formatu z wykorzystaniem farb mieszanych z cementem lub piaskiem, tworzące struktury niemal trójwymiarowe. Jego malarstwo wpłynęło także na formę litografii, której artysta poświęcił się w głównej mierze od 1958 r. W 1963 r. Łapiński wyjechał do USA, gdzie zamieszkał na stałe. Od 1972 r. jest profesorem zwyczajnym malarstwa na Wydziale Sztuki College Park Uniwersytetu Stanu Maryland w USA. Jest członkiem senatu tej uczelni. Głównym obiektem jego zainteresowań jest litografia wielobarwna, tęczowo drukowana, tzw. Split Color lub Rainbow. Eksperymenty graficzne w dużej ilości barw, z wykorzystaniem wielokrotnego drukowania przyniosły mu uznanie nie tylko w USA, ale także w wielu krajach świata, m. in. w Austrii, Francji, Włoszech, Niemczech, Brazylii, Meksyku, Chinach, Japonii, Australii. Zastosowana przez Łapińskiego technika barwnej litografii była odkryciem nowych możliwości w świecie sztuki. Wystawy jego grafik w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku w 1962 r., w Whitney Museum, a także w Muzeum Sztuki Amerykańskiej w Waszyngtonie utorowały Łapińskiemu drogę światowej kariery. W 1973 r. reprezentując Kennedy Gallery, wystawił swoje prace na Biennale Weneckim. Tadeusz Łapiński wystawiał swoje prace na przeszło 150 wystawach indywidualnych, m. in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej New York City, Narodowym Muzeum Sztuki Amerykańskiej w Waszyngtonie DC, Muzeum Sztuki Nowoczesnej Sao Paulo - Brazylia, Muzeum Tienjin - Chiny. W Polsce jego sztuka prezentowana była w muzeach okręgowych w Toruniu, Płocku, Koninie, Żyrardowie i Muzeum imienia Kazimierza Pułaskiego w Warce.

Prace Łapińskiego znajdują się w zbiorach wielu czołowych muzeów na świecie, m. in. w Nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowym w Warszawie, Narodowym Centralnym Instytucie Sztuki w Pekinie i Tienjin - Chiny, Bibliotece Publicznej - New York City, Muzeum Albertina w Wiedniu, Bibliotece Narodowej Francji, Muzeum Narodowym w Ottawie - Kanada, Muzeum Sztuki Longview - Texas, Muzeum, Sztuki San Francisco i innych.
 

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl