Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
RYGALIK Tomasz | Zestaw lamp Genotyp, 2018

Tomasz RYGALIK (ur. 1976 r. Łódź)

Zestaw lamp Genotyp, 2018

instalacja elektryczna, 32 x 19 x 19 cm; 50 x 21 x 21 cm; 65 x 25 x 25 cm

WYSTAWIANY:
- Galeria Wzornictwa Polskiego, Muzeum Narodowe w Warszawie, ekspozycja stała (inny egzemplarz)
- Z drugiej strony rzeczy. Polski design po roku 1989, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2018 (inny egzemplarz)

Lampa z Corianu to produkt zaskakujący tworzywem i subtelnym pięknem, emanującym z perfekcyjnej w proporcjach bryły. Doskonały do nowoczesnych wnętrz, świetnie sprawdza się zarówno w roli delikatnego źródła światła, jak i głównego akcentu wzorniczego. Jego sensoryczna faktura i dodająca lekkości przepuszczalność światła, kontrastują z solidnością, stabilnością i masą. Genotyp zyskał status projektu innowacyjnego, gdyż stanowi idealny przykład funkcjonalnego i nowoczesnego myślenia o wzornictwie. Lampa Genotyp, pierwotnie stworzona w całości z innowacyjnego materiału Corian firmy Dupont, dziś produkowana jest z materiału Himax o podobnych właściwościach. Do pracy nad projektem wykorzystującym materiał o stosunkowo wąskim zastosowaniu, firma Dupont zaprosiła w 2008 roku jednego z wiodących wówczas polskich projektantów młodego pokolenia – Tomka Rygalika. Celem było innowacyjne wykorzystanie materiału – znanego głównie z blatów kuchennych – w nowym, przepuszczającym światło wariancie. W 2010 roku lampa Genotyp została włączona do kolekcji Comforty i po wielu tygodniach prac rozwojowych trafiła do produkcji. Od tamtego momentu nie zmienił się proces jej powstawania. Wycinane z płyt pasma materiału kształtowane są w specjalnych formach, łączone, poddawane obróbce termicznej i polerowane. Dzięki temu procesowi uzyskiwane są charakterystyczne, wyoblone krawędzie monolitycznej bryły lampy. W ten sposób narodził się innowacyjny produkt, który stał się jednym ze znaków rozpoznawczych polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Znalazł się w zaprojektowanych na tę okazję wnętrzach reprezentacyjnych obiektów konferencyjnych oraz w instalacji świetlnej, która otwarta została 1 lipca 2011 roku w gmachu Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej w Brukseli. Od 2017 roku znajduje się w kolekcji stałej Muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie prezentowana jest w stałej Galerii Wzornictwa Polskiego. Jako produkt lampa Genotyp trafia zarówno do domów prywatnych, jak i przestrzeni biurowych czy publicznych. Genotyp już jako prototyp wywołał zainteresowanie wśród kuratorów i miłośników designu. Charakterystyczna sylwetka lampy oraz zaskakujące wykorzystanie podstawowych właściwości materiału sprawiły, że Genotyp zyskał natychmiast status projektu innowacyjnego. Uświetnił wystawy w Polsce, a także w Londynie, Berlinie i Mediolanie. Jeszcze jako prototyp Genotyp stał się sztandarowym obiektem na wystawie Young Creative Poland w muzeum La Triennale w Mediolanie. Była to pierwsza, po 50 latach, prezentacja polskiego wzornictwa przemysłowego i grafiki. Genotyp prezentowany był także podczas Łódź Design Festiwal oraz London Design Week. Natomiast we wrocławskim BWA Design Katarzyna Roj zorganizowała wystawę pt. "Genotype", na której Tomek Rygalik zaprezentował instalację świetlną. Głównymi elementami wystawy były zgrupowane różnobarwne lampy. W kwietniu 2011 roku lampa miała swój debiut rynkowy podczas jubileuszowej, 50-tej edycji Salone Internationale del Mobile w Mediolanie, w ramach zorganizowanej przez Comforty międzynarodowej premiery kolekcji marki. Wystawa Comforty zatytułowana "Real Industry Future Classics" znalazła się wówczas w programie "Temporary Museum For New Design", w kuratorowanej przez Giulio Cappelliniego przestrzeni SUPERSTUDIO PIù w ramach Fuori Salone. Elegancka sylwetka, szeroka gama rozmiarów i proporcji czyni z lampy Genotyp idealny obiekt zarówno do wnętrz domowych, jak i przestrzeni publicznych. Może ona pełnić rolę dyskretnego źródła światła oraz stanowić dominantę w przestrzeni. Genotyp charakteryzuje sensualna faktura i dodająca lekkości przepuszczalność światła, kontrastująca z solidnością, stabilnością i masą. Projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki. Studiował architekturę na Politechnice Łódzkiej. W 1999 roku ukończył wydział wzornictwa przemysłowego na Pratt Institute w Nowym Jorku. Po ukończeniu studiów współpracował z wieloma firmami projektowymi w Stanach Zjednoczonych, dla klientów jak Kodak, Polaroid, MTV, PerkinElmer, Dentsply, Unilever,Dupont. Po ukończeniu studiów magisterskich na Royal College of Art w Londynie w 2005 roku został pracownikiem naukowym w zespole badawczo-rozwojowym przy RCA. W tym samym czasie założył własne studio projektowe z siedzibą w Londynie i Łodzi. Od 2008 prowadzi pracownię projektowania na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, a w 2009 na stałe przeniósł się do Warszawy. Od 2012 prowadzi Studio Rygalik razem z partnerką, projektantką Gosią Rygalik. Współpracuje m.in. z Moroso, Noti, Profim, Ideal Standard, Siemens, Heineken czy Ikea. Od 2010 pełni funkcję dyrektora kreatywnego czołowych polskich marek meblowych, jak Comforty i Paged. Realizuje wiele projektów dla instytucji kultury m.in. Instytutu Adama Mickiewicza, Teatru Wielkiego — Opery Narodowej, Muzeum Historii Żydów Polskich, BOZAR, Zachęty, Muzeum Fryderyka Chopina, Muzeum Narodowego, Instytutów Kultury Polskiej. W 2011 był architektem polskiej prezydencji w Radzie UE.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
RYGALIK Tomasz

Studiował architekturę na Politechnice Łódzkiej. Ponadto jest absolwentem Pratt Institute w USA, gdzie studiował Wzornictwo Przemysłowe i obronił dyplom w 1999 r. Wykształcenie uzupełniał w Royal College of Art w Londynie, studiując projektowanie produktu. Dyplom zrealizował w 2005 r. Od dwóch lat jest pracownikiem naukowym Royal College of Art. Rygalik jest laureatem wielu nagród projektowych: m.in. Rosenthal Design Award (2004), BSI Enviromental Design Award (2005), British Council Design Selection (2005), Heal’s Discovers 2006, zwycięzcą światowego finału Bombay Sapphire Martini Glass Competition 2006 i Złotego Medalu Międzynarodowych Targów Poznańskich 2007. Jego projekty można było zobaczyć na wystawach w Londynie: Park Products (2004), aRCAology (2005), Talent/Talento (2005), Like Nowhere Else (2005), Innovation (2005), Human Frame (2006), 100% East (2006), Bombay Sapphire Experience (ekspozycja stała), a także na Rosenthal Design Convention w Monachium (2004), Talent/Talento w Mediolanie (2005), Nude w Walencji (2005), SaloneSatellite w Nowym Yorku (2006), Honda Project in the Puck Building w Tokio (2006), 100% Design w Tokyo (2006), Made in Poland w Berlinie i Frankfurcie. Jego projekty prezentowane były na stoiskach międzynarodowych targów w Mediolanie, Kolonii, Walencji i Poznaniu. Znajdują się też w kolekcji wzornictwa Muzeum Narodowego w Warszawie. W ostatnich dwóch latach podczas międzynarodowych targów w Mediolanie nowe produkty jego projektu pokazały firmy Moroso (Włochy), Artek (Finlandia), Iker i Moho (Polska). Rygalik reprezentuje Polskę w światowym finale konkursu Young Design Entrepreneur Award 2007.


Rygalik prowadzi własne studio projektowe.PG13 od początku pomyślana była jako eksperymentalny kurs alternatywnego myślenia na temat projektowania, coś, czego tak bardzo brakuje w Polsce.
"Mam nadzieję, że studenci, którzy zostali przyjęci do mojej pracowni, nastawieni są na bardzo ciężką pracę. Jest duża różnica między tym, jak się pracuje tutaj, a jak się pracuje za granicą. Chodzi o intensywność, mówię o zagadnieniach projektowych. Tu się robi 1–2 projekty w czasie semestru, a w RCA robi się ich nawet kilkanaście. Chcę zintensyfikować pracę studentów, bo kiedy nie ma czasu na myślenie, wtedy rodzą się fajne nowe rzeczy. To trochę tak jak z gotowaniem na wielu palnikach. Będzie to eksperymentalny kurs, chcę żeby to miało jak najbardziej otwartą formułę, może powstaną rzeczy będące na pograniczu różnych kategorii produktowych, może stworzymy nowe typologie przedmiotu" – mówił jesienią Tomek Rygalik w wywiadzie dla „notesu.na.6.tygodni.”


PG13: Gosia Lipińska, Paulina Lis, Aleksandara Mirecka, Franziska Muller, Marta Niemywska, Przemek Ostaszewski, Dorota Pakula vel Rutka, Robert Pludra, Marta Szafraniec, Aleksandra Szymańska, Łukasz Wysoczyński – studenci Wydziału Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl