ROMER Witold (1900 - 1967)
1933
odbitka żelatynowo-srebrowa, 24,5 x 18,1 cm,
sygn. "Witold Romer / Polska", tytuł "Das Papier"
i lwowski adres autora na odwrocie
vintage
Prezentowana fotografia jest jednym z bardziej rozpoznawalnych kadrów Romera. Przez wiele lat artysta związany był ze stworzonym przez jego ojca we Lwowie wydawnictwem Książnica Atlas. Był w nim kierownikiem działu fotomechanicznego. Prawdopodobnie tam zostało wykonane prezentowane ujęcie.
Publikacje: Ignacy Płażewski, Spojrzenie w przeszłość polskiej fotografii (Państwowy Instytut Wydawniczy, 1982), P. Nowak, J. Piwowarski, A. Zalewski, A. Żakowicz, Profesor Witold Romer. Działalność naukowa i artystyczna (Dolnośląska Agencja jerG, 1998), Zbigniew Tomaszczuk, Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii (Centrum Animacji Kultury, 1998), Aleksander Żakowicz, Dawna fotografia lwowska 1839-1939 (Centrum Europy, 2004).
Inny egzemplarz tej pracy znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
cena wywoławcza: Wykup abonament
ROMER Witold (1900 - 1967)
lata 30. XX w./1950
izohelia, odbitka żelatynowo-srebrowa, 12,3 x 12,9 cm (12,9 x 18 cm),
vintage
Izohelie - prace wykonane opracowaną przez samego Romera tonorozdzielczą metodą obróbki fotograficznej, stanowią ważną część jego twórczości. Prezentowana fotografia jest właśnie jedną z nich. Często spotykany, w różnego typu historycznych publikacjach, jest ten sam kadr z tulipanami - wykonany w latach 30. XX w., lecz powielony w tradycyjny sposób fotograficzny. Później stał się punktem wyjścia do prezentowanej izohelii.
Praca wielokrotnie publikowana, m.in. P. Nowak, J. Piwowarski, A. Zalewski, A. Żakowicz, Profesor Witold Romer. Działalność naukowa i artystyczna (Dolnośląska Agencja jerG, 1998), Zbigniew Tomaszczuk, Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii (Centrum Animacji Kultury, 1998).
cena wywoławcza: Wykup abonament
ROMER Witold (1900 - 1967)
1933
gelatin silver print, 24.5 x 18.1 cm,
signed "Witold Romer / Polska," titled "Das Papier"
and artist’s Lviv address on the reverse
vintage
This is one of Romer’s most easily recognisable photographs. For many years, the artist was associated with the Książnica Atlas Publishing House, which had been founded by his father in Lviv and in which Witold headed the Photomechanics Department. This picture is likely to have been taken there.
Publications: Ignacy Płażewski, A Look Back into the Past of Polish Photography (Państwowy Instytut Wydawniczy, 1982), P. Nowak, J. Piwowarski, A. Zalewski, A. Żakowicz, Professor Witold Romer: Scientific and Artistic Activity (Dolnośląska Agencja jerG, 1998), Zbigniew Tomaszczuk, Image Hunters: Sketches from the History of Photography (Centrum Animacji Kultury, 1998), Aleksander Żakowicz, Old Lviv Photography 1839-1939 (Centrum Europy, 2004).
Another print of this photograph is owned by the National Museum in Wrocław.
cena wywoławcza: Wykup abonament
ROMER Witold (1900 - 1967)
1930s/1950
izohelia, gelatin silver print, 12.3 x 12.9 cm (12.9 x 18 cm),
vintage
Romer’s artworks made with the izohelia technique, a posterisation process developed by the artist himself, are an important part of his oeuvre. One of them is presented here. The same frame showing tulips, taken in the 1930s, but printed in a traditional way, is reproduced in a number of publications about the history of photography. It later became the basis for the izohelia print shown here.
The work has been widely reproduced, including in: P. Nowak, J. Piwowarski, A. Zalewski, A. Żakowicz, Professor Witold Romer. Scientific and Artistic Activity (Dolnośląska Agencja jerG, 1998), Zbigniew Tomaszczuk, Image Hunters: Sketches from the History of Photography (Centrum Animacji Kultury, 1998) among many other publications.
cena wywoławcza: Wykup abonament
ROMER Witold (1900 - 1967)
1927
guma dwuchromianowa, papier, 27 × 21 cm (39,5 × 32 cm),
sygn. "WRomer", dat. i tytuł na przodzie, naklejki wystawowe, pieczęć "Lwowskie Towarzystwo Fotograficzne" i sygn. "J. Mierzecka" na odwrocie
vintage
Romer wystawiał swoje prace nie tylko w kraju, ale wysyłał wiele za granicę. Pod koniec lat 20. brał udział w Międzynarodowych Salonach Fotograficznych w Budapeszcie, Londynie, Dunkierce, Paryżu. Prezentowana fotografia, wykonana w technice gumy dwuchromianowej, powstała najprawdopodobniej podczas właśnie takiego wyjazdu. Artysta skupiony był wtedy intensywnie na opracowaniu nowych technik kopiowania fotografii, co związane było też z jego pracą w Zakładach Graficznych Książnica-Atlas.
cena wywoławcza: Wykup abonament
ROMER Witold (1900 - 1967)
1933
izohelia, odbitka żelatynowo-srebrowa 39,5 × 27,5 cm, naklejona na karton 39,8 × 27,9 cm,
sygn. "WRomer" i dat. na przodzie
vintage
Prezentowana fotografia została skopiowana przez artystę metodą izohelii, którą sam opatentował we Lwowie w 1931 r. Jest to technika tonorozdzielcza, polegająca na wykonywaniu pozytywów fotograficznych, których obraz złożony jest z kilku powierzchni tonalnych, przy czym wyraźnie odgraniczone są od siebie ich stopnie szarości. Ostateczny efekt uzyskuje się przez wielokrotne kopiowanie oryginalnego negatywu na bardzo kontrastowej błonie, stosując za każdym razem inny czas naświetlania.
cena wywoławcza: Wykup abonament
ROMER Witold (1900 - 1967)
1927
gum bichromate, paper, 27 × 21 cm (39.5 × 32 cm),
signed "WRomer", dated and titled on the front, exhibition labels, "Lwowskie Towarzystwo Fotograficzne" stamp and signed "J. Mierzecka" on the reverse
vintage
Romer not only exhibited his works in Poland, but also sent many of them abroad. In the late 1920s, he took part in the International Photography Salons in Budapest, London, Dunkirk, and Paris. This photograph, printed using the gum bichromate technique, is likely to have been made during one of those trips. At the time, Romer was busy developing new photo printing techniques as an employee of the Książnica-Atlas Printing House.
cena wywoławcza: Wykup abonament
ROMER Witold (1900 - 1967)
1933
izohelia (posterization), gelatin silver print, 39.5 × 27.5 cm, mounted on cardboard 39.8 × 27.9 cm,
signed "WRomer" and dated on the front
vintage
The artist printed this work using the izohelia process, which he had patented in Lviv in 1931. Izohelia is a posterization technique involving the production of positive images consisting of several superimposed tonal layers, with the grades of grey of each layer clearly separated from one another. The end result is obtained by multiple copying of the original negative on very high contrast film, applying different exposure times each time the image is copied.
cena wywoławcza: Wykup abonament
ROMER Witold (1900 - 1967)
Widok z gładkiej przełęczy, przed 1955
fotografia czarno-biała, izohelia (metoda Romera), papier, 12,5 x 17,6 cm (arkusz), 17,3 x 12,3 cm (odbitka); opisana ołówkiem na odwrocie: Witold Romer / Widok z gładkiej przełęczy - izohelia; odbitka autorska, nakład nieokreślony
cena wywoławcza: Wykup abonament
ROMER Witold (1900 - 1967)
izohelia, 12 x 17,2 cm (w świetle passe - partout);
z tyłu ołówkiem: Widok z Gładkiej Przełęczy fot. Witold Romer
cena wywoławcza: Wykup abonament