5 Międzynarodowe Biennale Grafiki Komputerowej



43 autorów z 16 krajów wzięło udział w 5 Międzynarodowym Biennale Grafiki Komputerowej Rzeszów 2002. W Biurze Wystaw Artystycznych w Rzeszowie można do 5 stycznia 2003 r. obejrzeć 60 najciekawszych, stworzonych przy pomocy komputera prac, wśród nich wszystkie nagrodzone. 
 
Międzynarodowe jury, któremu przewodniczył Władysław Serwatowski, jednomyślnie uznało za najlepszy cykl prac Frontiers 2001 autorstwa Jiaying Hana z Chin. Artysta ten został ponadto uhonorowany wyróżnieniem za cykl Fusion. 

     

    
 I nagroda
  

Han Jiaying (Chiny) 
Frontiers 2001
   

  
 
   
 

 
  


W uroczystym otwarciu wystawy, które odbyło się 5 grudnia wzięli udział wszyscy nagrodzeni. Poza zdobywcą I nagrody Jiaying Hanem nagrody odebrali:

     

    
Brayo Braykov (Bułgaria)
za Equation
 
II nagroda
  
 

  
 
____________________________________________

Lourdes Zolezzi (Meksyk)
za pracę Que bella es la vida


 I
II nagroda


 
____________________________________________

 
Honorowym wyróżnieniem nagrodzono także

Małgorzatę Łuszczak
za prace Ból I i Ból II
  
    
 
  ____________________________________________

 
Han Jiaying (Chiny)
Fusion
 
Wyróżnienie

  
  
  

 
  

 
Sztuka komputerowa pojawiła się w latach 60-tych w Londynie. Tam też w 1969 r. po raz pierwszy grafikę komputerową wprowadzono do pokazu publicznego. Rozwój technologii cyfrowej zmienił cały współczesny świat, otworzył nowe przestrzenie także przed sztuką. Ulega ona stale osiągnięciom technologii bez względu na powszechne obawy społeczeństw i samych artystów zakorzenionych w "starych" metodach tworzenia. Nowe pokolenia artystów co raz częściej widzą sztukę cyfrową jako funkcjonalne i priorytetowe narzędzie twórczości wizualnej, przy czym niekoniecznie wkład komputera w tworzenie dzieła musi być widoczny. Istotny jest efekt, ostateczny rezultat, oryginalność dzieła, zaś narzędzia mogą pozostać doskonale ukryte.
W pełni uprawnione wydaje się być w tym kontekście stwierdzenie Gianni Bortolotti'ego, jednego z jurorów tegorocznego CAB, iż "postęp technologiczny, w każdym okresie historycznym, zawsze był źródłem nowych form ekspresji a nowe technologie informatyczne są w naszych czasach tym, czym była perspektywa Bruneleschi'ego dla Renesansu."
Imprezy takie jak CAB (Computer Art Biennale) w Rzeszowie pozwalają zarówno zobaczyć nowatorskie pace, oryginalne prezentacje graficzne, jak i umożliwić dyskusję i określić miejsce "komputer art" w świecie sztuki.

    

    
  
POZOSTAŁE PRACE:
 
  
 
        
 
 
         
 
 
          
 
 
         
 
 
           
 
          
 
 
    

 
  

Wystawa czynna do 5 stycznia 2003
     
Leszek Inglot - relacja przygotowana dla Artinfo.pl




Galeria prac


Powrót