Bronisław Schlabs - Fotografia subiektywna II

Wernisaż: 2009-06-02 20:00:00
Wystawa Bronisława Schlabsa to ostania ekspozycja w ramach cyklu prezentacji fotografii subiektywnej w Galerii Asymetria. Jest to twórca trochę zapomniany, a przecież jego osiągnięcia artystyczne z z lat 50. należą do jednych z najciekawszych i najważniejszych wypowiedzi na gruncie polskiej fotografii tego czasu.

Wspominając poznańską wystawę (sekcji poznańskiego Polskiego Towarzystwa Fotograficznego, P.J.) co chwila powracam do nazwiska B. Schlabsa, będącego niewątpliwie w czołówce polskiej fotografii, fotografa o wyjątkowym wyczuleniu na motywy i sytuacje – umiejącego bez „pudła” budować obraz” - pisała w 1957 r. o pracach fotograficznych Schlabsa Urszula Czartoryska, wybitny krytyk fotografii. Zresztą talent drzemiący w artyście doceniali także inni krytycy tacy jak Alfred Ligocki czy Krystyna Łyczywek (obecna na wernisażu w Asymetrii). Pochlebne recenzje pojawiły się zanim jeszcze Schlabs stał się cenionym fotografem nie tylko w Polsce, ale także za granicą. Dość przypomnieć, że to jego prace jako jedynego Polaka zastały pokazane na wystawie “Subiektive Fotografie 3” w 1958 r. w Kolonii oraz były prezentowane obok prac czołowych przedstawicieli awangardy takich jak Moholy-Nagy czy Man Ray na wystawie “The Sense of Abstraction In Contemporary Photography” w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1960 r. (nie do przecenienia jest fakt, że muzeum to posiada także prace Schlabsa - Fotogramy, w swoich zbiorach).

Artysta w 2 połowie lat 50. był bardzo aktywnym animatorem fotografii (jest to również okres jego intensywnego rozwoju artystycznego). Oprócz licznych w tym czasie wystaw indywidualnych i zbiorowych, rozpoczął korespondencję z Otto Steinertem – głównym propagatorem nurtu fotografii subiektywnej oraz współtwórcą grupy „Fotoform”. Przemyśleniami i uwagami Steinerta artysta dzielił się z dwoma przyjaciółmi, z którymi od 1957 r. tworzył nieformalną grupę – Lewczyńskim i Beksińskim, a których prace były prezentowane na dwóch wcześniejszych wystawach w Asymetrii w ramach bloku fotografii subiektywnej. Grupa rozpadła się ok. 1961 r. i w tym samym roku odnotowujemy przerwę w działalności artystycznej Schlabsa, która potrwa aż do 1974 r (prace, które powstały po tym czasie artysta wykonał w zupełnie innej konwencji, dalekiej od awangardowych rozwiązań).

Schlabs jest przede wszystkim znany z awangardowych Fotogramów, kompozycji tworzonych bez użycia aparatu, które z pasją tworzył w latach 1957-1961. I oczywiście na wystawie znajdziemy tego typu prace, jednak, co istotne prezentacja w Asymetrii pokazuje także wczesne prace artysty (ok.1953-55), właściwie nie znane a zdecydowanie zasługujące na uwagę. Oglądając wystawę Schlabsa mamy okazję prześledzić zatem rozwój artystyczny twórcy, od fotografii reportażowej i anektującej zagadnienie nowej rzeczowości poprzez abstrakcję fotograficzną - makrofotografię aż po Fotogramy. Jedno jest pewne, wszytskie te prace ukazują Schlabsa jako znakomitego fotografa - świadomego medium, w którym się wypowiada. Tym bardziej cieszy wystawa, na której prezentowany jest dorobek twórczy artysty, zdecydowanie warty wyeksponowania.

Galeria prac


Powrót