Czesław Pius Ciapało - malarstwo w Galerii Abakus




Otwarta 8 stycznia wystawa "Wieża Babel" Piusa Ciapało w Galerii Abakus przedstawia bardzo ważny moment w pracy artystycznej, a także postawie intelektualno - emocjonalnej Artysty. Powstające od czasu pierwszego pobytu w USA w latach 1988/89 serie obiektów "Architektonicznych" przetwarzających doświadczenie monumentalnej architektury wieżowców metropolii, uzupełnione doświadczeniem pobytu w Izraelu w 1995 r., a także niedawnym zburzeniem wież World Trade Center w Nowym Jorku, zawierają w sobie obraz tych przemian.
 
Oryginalne pod względem artystycznym wielokątne płótna pomalowane fluorescencyjnymi farbami konstruujące kondygnacje wież ukazanych w skrócie perspektywicznym tworzą iluzję przestrzenności. Są jednocześnie symbolem ziguratów (akadyjski zikkurat) - starożytnego typu budowli sakralnej charakterystycznej dla Mezopotamii o kształcie schodkowej piramidy, biblijnej Wieży Babel i współczesnych wieżowców. Są ustawione w sposób przeciwny grawitacji i jest to kluczowe dla interpretacji ich przesłania. Są to wieże, których istnienie jest niemożliwe. W jednej z płaszczyzn interpretacji można to rozumieć jako reakcje przeciwko współczesnej cywilizacji. Jednak inny, dużo szerszy i istotniejszy kontekst interpretacyjny wskazuje ks. Roman Krawczyk w swoim obszernym wywodzie na temat symboliki wieży zamieszczonym w katalogu wystawy.
 
 
  

 
 

 
Tematyka myśli i uczuć, jakie są zawarte w "Wieżach" Piusa Ciapało jest niebanalna i istotna, a zintegrowanie wszystkich aspektów (zarówno osobistych, jak i ogólnoludzkich) i umieszczenie ich w ramach jednego cyklu prac wymaga dużego talentu. Stojące na opak wieże wyrażają kondycję człowieka. Człowieka, który w czasach biblijnych, zamiast czcić Boga, pragnął mu dorównać i któremu zostało przepowiedziane, że jego pycha i nieposłuszeństwo zostaną ukarane. Odwrócona wieża obrazuje degenerację ludzkości, szlachetnej i pięknej u swych początków, jednak teraz skarłowaciałej. Teraz człowiek nie byłby w stanie zbudować wieży do nieba. Równocześnie, postawienie wieży na czubku, jest niejako magiczną próbą odwrócenia całych dziejów ludzkości, zaprzeczeniem naszej cywilizacji i uznanie jej za błędną drogę rozwoju. Jest więc to wołanie o odnowę, o zaczęcie Czasu jeszcze raz. Oczywiście, w kontekście ogólnoświatowych wydarzeń - zburzenie WTC, atak na Irak, nieustanny konflikt między Izraelem a Palestyną, wzrastająca agresja - widzimy, że jest to niemożliwe, a nasz rozwój będzie prowadził do jeszcze potworniejszej destrukcji świata, w którym Bóg już od dawna nie jest czczony.
Indywidualne działanie, jakie podejmuje Pius Ciapało jest jedyną możliwą dla jednostki reakcją.
 

      
 Wybrane prace:
 

   
 
 
  
 


 
 
 Nota biograficzna:

      
Czesław Pius Ciapało - urodził się w 1942 r. Studia i dyplom na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP w pracowni pprof A. Kobzdeja oraz w Pracowni Problemów Malarstwa w Architekturze prof. W. Millera. W latach 1968-73 tworzy prace figuratywne, inspirowane erotyką. W późniejszym okresie kreuje monumentalne symfonie wizualne wg określonego porzadku gam i tonacji - np. symfonia programowa "Pory Roku"/1974, wym. utworu 5,4x21 m/. W latach 1988-89 pracował jako visiting professor w Eastern Illinois University w Charleston w USA. Od tego czasu powstają cykle prac malarskich - obrazów iluzjonistycznych z serii "Architektonicznych" inspirowanych nowoczesną architekturą centrów wielkich amerykańskich miast. Jest profesorem na Wydziale Humanistycznym Akademii Podlaskiej w Siedlcach. Do końca 2001 r miał ponad 30 wystaw indywidualnych. Prace w zbiorach europejskich, obu Ameryk i Japonii.
 

    
Wystawa czynna do 1 lutego 2004
  
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl 

 



Galeria prac


Powrót