Dorota Wielkosielec - Światła Nocy II - batik




Galeria Abakus po dwuletniej przerwie, ponownie gości batiki Doroty Wielkosielec. 13 października 2005 odbył się wernisaż prezentujący drugą część wystawy, której pierwszą odsłonę mogliśmy zobaczyć w 2003 roku. Wystawa nosi tytuł: "Światła Nocy II" i jest częścią cyklu, nad którym artystka pracuje już od 5 lat.

Jak czytamy w katalogu, batik to barwienie z użyciem płynnej masy rezerważowej, najczęściej wosku. Można go nanosić miedzianym pisakiem, pędzlem, patykiem, stemplami, szablonami lub nawet maszynowo. Czasami, zamiast wosku, masą rezerważową może być mączka z manioku lub soji, pasta ryżowa, żywica lub nawet błoto…. Ale we właściwym batiku, którego ojczyzną jest Jawa, stosowany jest zawsze wosk i to wosk nakładany ręcznie, bo tylko taka metoda pozwala na uzyskanie tkaniny unikatowej. Batikowane tkaniny mogą być do siebie podobne, ale w odróżnieniu od tkanin drukowanych nigdy nie bedą identyczne.
Batik to jedna z najstarszych metod dekorowania tkanin, znana co najmniej od dwóch tysięcy lat. Ta niezwykła metoda dekoracji fascynuje od stuleci artystów różnych kultur. 
Batiki Doroty Wielkosielec stanowią zatem jeszcze jedno ogniwo wielowiekowej tradycji zdobienia tkanin woskowym rezerważem.

Podobnie jak w "Światłach Nocy I" powtarzające się płomienne kwadraty, prostokąty i czarne linie tworzące portret blokowiska (oglądanego nocą z okna mieszkania na ósmym piętrze w centrum stolicy, jak ujawnia Pius Ciapało w tekście zamieszczonym w katalogu wystawy w 2003 roku). Kształty te wywołują poczucie osaczenia i grozy. Jednocześnie, jednak odczuwa się bezpieczeństwo i ukojenie ewokowane gorącymi barwami i miękkością, jakby przytulnością tkanin.
Będące zapisem architektury miejskiej, batiki Doroty Wielkosielec niosą ze sobą ogromny ładunek emocjonalny. Wizje industrialnych krajobrazów artystki stają się nokturnami - nocnymi przedstawieniami natury. Dorota Wielkosielec udowadnia, że batik to nie tylko sprawność manualna czy techniczna - to również sposób widzenia i przeżywania świata, jak również wyrażania najgłębszych uczuć i emocji.
Inspiracja kolorem i światłem staje się dla artystki sposobem na oddanie bogactwa kolorystycznego otaczającego nas świata. I choć wybór techniki batiku nie ułatwia tego zadania, to właśnie dlatego tak bardzo fascynuje on Dorotę Wielkosielec. 
Zebrane prace budzą podziw i są dowodem artystycznej perfekcji. Gorąco polecamy wystawę w Galerii Abakus.
 


  
 
 
 
 

 Wybrane prace:
   
    


     
     

 

 
  
 Nota biograficzna: 

        
Dorota Wielkosielec ur. w 1961 r. w Sokołowie Podlaskim. Ukończyła studia: zootechniczne w Wyższej Szkole Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach , a następnie artystyczno - pedagogiczne Wydziału Humanistycznego w siedleckiej Akademii Podlaskiej. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków P.S.U. od 1997. Mieszka i pracuje w Warszawie. 


Ważniejsze wystawy indywidualne:
Galeria „Abakus”, SCEK, Warszawa 1995, 2003.
Galeria Akademicka, Akademia Podlaska, Siedlce 1996, 2003
Galeria „Aktyn”, Warszawa 1999.
Dom Kultury PRAGA, Warszawa 2004.
Galeria NOWA, Łódź 2005




Ważniejsze wystawy zbiorowe:
- Ogólnopolska Wystawa Twórczości Pedagogów Plastyki W.D.K. Rzeszów - 1994 ( II nagroda ), 1995 ( wyróżnienie ) , 1996.
- Jesienny Salon Sztuki, Ostrowiec Świętokrzyski 2001, 2002, 2004. 
- SZTUKA WŁÓKNA EUROPEJSKIE ŚLADY 2004 
Galeria Domu Artysty Plastyka w Warszawie oraz
Galeria Sztuki Współczesnej - BWA, Olsztyn, 2004.


Wystawa czynna do 19 listopada 2005
________________________________
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót