Ernest Pignon-Ernest - Palais Lumière w Evian




Ernest Pignon-Ernest jest artystą znanym i bardzo cenionym w romańskiej części Europy, tzn.: głównie we Włoszech i Francji, ale również w Hiszpanii i Portugalii. Urodzony w Nicei w roku 1942 jako Ernest Pignon – już na początku swojej kariery artystycznej, sięgającej 1966 roku, w celu uniknięcia mylenia go z Edouardem Pignon, bardzo podówczas znanym artystą we Francji – dorzucił do swojego nazwiska po raz drugi swoje imię, tworząc w ten sposób subtelną grę słów, zdradzającą poniekąd jego charakter. Gdyż w dziele Ernesta Pignon-Ernesta istnieje pewna podwójność, a zarazem sprzeczność. Artysta znany ze znakomitego warsztatu rysunkowego, posługuje się w nim w sposób zgoła sprzeczny z powszechnym postrzeganiem „piękna rysunkowego”. Od początku swojej kariery, czyli od roku 1966 – artysta wielokrotnie powiela (bardzo często posługując się techniką serigrafii) swoje rysunki wykonane z głęboką znajomością akademickiego warsztatu rysunkowego. Następnie rozkleja je w wybranych przez siebie miejscach – stwarzając w ten sposób jedyne w swoim rodzaju akcje. Rysunki pozostawione są wypadkom losowym: odkrywa je skonsternowana publiczność; czasami są zrywane i niszczone przez przypadkowych przechodniów, kiedy indziej ulegają zniszczeniu w wyniku warunków atmosferycznych. Sam twórca mówi o swojej działalności w przestrzeni publicznej w następujący sposób: „W tym co mnie dotyczy, interweniowałem na ulicy, aby być bardziej precyzyjnym - powiedziałbym - w przestrzeni realnej (ponieważ interweniowałem również w naturze, w lesie) z całą pewnością pod wpływem Picassa. To jego dzieło wzbudziło we mnie pragnienie malowania i prawie jednocześnie poczucie, że nie można kontynuować malarstwa po nim. Wszystko wydawało mi się niczym w porównaniu do tego co on zrobił... Ale miałem pragnienie zajęcia się wielkimi tematami, które zajmują się życiem ludzkim w dniu dzisiejszym z pełną świadomością, że nigdy nie namaluję drugiego obrazu takiego jak Guernica...”

Ernest Pignon-Ernest rzeczywiście zajmuje się „wielkimi tematami”, co w praktyce oznacza, że od 1966 roku wykonał wiele serii rysunkowych poświęconych wybitnym postaciom historycznym, teren swoich zainteresowań ograniczając jednak do historii kulturalnej czyli wybitnych poetów, pisarzy i innych osobistości wzbudzających fascynację twórcy. W ten sposób powstały serie rysunkowe poświęcone Arturowi Rimbaud, Pablowi Nerudzie, Majakowskiemu, Artaud, Pasoliniemu czy Verlain'owi. W taki sposób został zaproszony na Kubę przez wdowę po wybitnym pisarzu Alejo Carpentier, który bardzo cenił twórczość „współczesnego Caravaggia” jak niekiedy bywa nazywany Ernest Pignon-Ernest przez krytyków w dowód uznania. Wizyta ta i znajomość, podobnie jak wiele innych zaowocowała przyjaźnią i serią rysunków. 


W przypadku twórczości Ernesta Pignon-Ernesta bardzo często istnieje konfuzja – publiczność docenia znakomity warsztat rysunkowy, najczęściej nie rozumiejąc, że dla artysty wirtuozeria techniczna nie jest celem samym w sobie, lecz jedynie środkiem. Dlatego przez wiele lat większość rysunków nie zostało zachowanych i pozostała po nich jedynie dokumentacja fotograficzna, a uwzględniając dodatkowo fakt, że artysta nie jest fotografem czyli dokumentowanie jego akcji in situ jest bardzo często niezależne od niego – dokumentacja też bywa szczątkowa. Podobnie rysunki wykonane przez artystę prawie nigdy nie są podpisane: „Nigdy nie podpisuję rysunków, zwłaszcza dlatego, że jeżeli chcemy mówić o „dziele” w tego typu interwencjach, to image nie jest dziełem. Dziełem jest przede wszystkim miejsce, moment (czas trwania interwencji) oraz pytania jakie może sprowokować zapis rysunkowy. W gruncie rzeczy, moja praca jest kawałkiem rzeczywistości we wszystkich swych częściach składowych: czas i przestrzeń, w których zapisuję element fikcji, który powinien poruszać, perturbować, wyciągać na powierzchnię rzeczy głęboko ukryte, powodować pojawienie się innych. Moje images odgrywają rolę środka plastycznego, i instalując je w przestrzeni, czynię z miejsca, w którym się znajdują przestrzeń plastyczną.”

Drugą rzeczą, która charakteryzuje artystę – to jego zaangażowanie w problemy społeczne. Brał udział między innymi w słynnej wystawie protestującej przeciwko rasizmowi „Art contre Apartheid” (1983), w której organizację był zaangażowany francuski filozof Jacques Derrida. Znany jest również z uczestnictwa w społecznej debacie domagającej się ujawnienia wstydliwe przez lata ukrywanej prawdy na temat francuskiej wojny w Algierii. Tak powstały jego rysunki „Parcours Maurice Audin” zadedykowane algierskiemu nauczycielowi matematyki torturowanemu na śmierć przez francuskich źołnierzy. Zestaw był w całości zaprezentowany jesienią roku 2003 na znakomitej ekspozycji „Voyages d’artistes – Algérie 03” przygotowanej przez Jean-Louis Pradel w Espace Electra w Paryżu.

Wystawa zorganizowana przez francuskie Palais Lumière w Evian, położonym na granicy ze Szwajcarią, nad Jeziorem Lemańskim niedaleko Genewy i Lozanny ma ambicje retrospektywy. Jak zorganizować wystawę retrospektywną artyście, który od lat dobrowolnie skazuje swoje rysunki na zniszczenie ?
Na wystawie zaprezentowano około trzystu rysunków przygotowawczych, fotografii i serigrafii oraz kilka setek szkiców. Skupiono się głównie na podkreśleniu specyficznego charakteru jego dzieła, związków artysty z miejscami, w których dokonywał interwencji. Wiele z elementów wystawy zostało zaprezentowanych publiczności po raz pierwszy. Całość dosyć jasno i rzeczowo tłumaczy koncepcję dzieła Ernesta Pignon-Ernesta. Przy okazji wystawy, wykład poświęcony twórczości artysty 13 kwietnia wygłosi Itzhak Goldberg, historyk sztuki, wykładowca na paryskim uniwersytecie Paris X Nanterre, regularnie współpracujący z najpopularniejszym francuskim pismem poświęconym sztuce, Beaux Arts Magazine.
 

 
  

 Wybrane prace:
   
    

 


     


 
  
 Nota biograficzna: 

        

Ernest Pignon-Ernest urodził się w Nicei w roku 1942. Początkowo zajmował się rysunkiem architektonicznym, co pozwoliło mu na dobre poznanie perspektywy. Pierwszą akcję in situ zorganizował w 1966 roku w Albion na południu Francji. Sławę przyniosła mu akcja z 1971 roku „Les Gisants, Commune de Paris” zadedykowana Komunie Paryskiej. Od tamtej pory wielokrotnie organizował mniej lub bardziej spektakularne akcje, zazwyczaj wyklejając nocą wybrane miejsca początkowo swoimi wielokrotnie powtórzonymi według szablonu rysunkami, następnie serigrafiami, posługując się niekiedy również odbitkami kserograficznymi. Do najważniejszych wystaw indywidulnych artysty zaliczane są następujące ekspozycje: ARC Musée d'Art Moderne w Paryżu (1979), Biennale Sao Paulo (1980), Biennale w Wenecji (1986), Galeria Lelong w Paryżu (1992), Neue Pinakothek w Monachium (1995)oraz w Musée d’Art Moderne et Contemporain w Nicei (1995).

Najważniejsze akcje in situ to: „Majakowski“ w 1972 roku w Awignionie; „Emigranci“ trzy lata później w tym samym mieście; „O aborcji“ w tym samym roku w trzech miastach: Paryżu, Tours i Nicei; „Rimbaud” oraz „Wysiedlenia” w Paryżu w roku 1978; „Boccacio” oraz „Pasolini” w Certaldo w Toskanii w roku 1980; „Neruda” w roku następnym w Santiago, „Rubens” w roku 1982 w Anytwerpii, „Obrazy śmierci”, „Obrazy kobiety”, „Pulcinella” oraz „Véroniques, Drapés, Virgilienne...” wszystkie w Neapolu w latach 1988-1995; „Kabiny telefoniczne” w Lyonie w roku 1997; „Soweto. AIDS” w Durbanie w Afryce Południowej w roku 2002 oraz „Parcours Jean Genet” w Breście w roku 2006.

Wystawa czynna do 13 maja 2007

________________________________
Tekst: Ewa Izabela Nowak, Paryż 11 marca 2007
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót