Girodet - wystawa w chicagowskim Instytucie Sztuki




Po imponującym sukcesie w paryskim Luwrze, w marcu b.r. przeniesiono do chicagowskiego Instytutu Sztuki wystwę "Girodet - Romantyczny buntownik". Jej powstanie zainicjowało Muzeum Sztuki w Cleveland, a zorganizowano przy udziale paryskiego Luwru, we współpracy z chicagowskim Instytutem Sztuki, Muzeum Metropolitan w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki w Montrealu oraz Muzeum Girodet’a w Montargis. 

Jest to niezwykle rzadka przyjemność dla publiczoności amerykańskiej, dla której dorobek twórczy Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson (1767-1824), wciąż pozostaje niezgłębiony. Jest to także pierwsza tego typu wystawa w Stanach Zjednoczonych, obrazująca oryginalną i prowokacyjną sztukę końca XVIII wieku. 
W 10 salach zgromadzono ponad 100 obrazów, w tym około 60 płócien i 40 rysunków, wypożyczonych zarówno z publicznych jak i prywatnych kolekcji na całym świecie, scalając w ten sposób ponad 35 lat twórczej pracy malarza. 



Sen Endymiona
 

Girodet urodził się w 1767 roku w Montargis. Wcześnie stracił obydwoje rodziców. Wykształcenie i wychowanie spoczęły odtąd w rękach jego opiekuna - doktora Benoît-François Trison, który później adoptował chłopca. W roku 1784, wstąpił do atelier Jacques-Louis David’a i już w wieku lat 18 stał się jednym z najbardziej przez niego cenionych uczniów. W 1789, za kompozycję Józef rozpoznany przez swoich braci otrzymał nagrodę Prix de Roma, dzięki której wyjechał na pięcioletnie stypendium do Rzymu. Istotne dla jego przyszłego rozwoju okazały się studia renesansowej sztuki, a w szczególności malarstwa Correggia i Leonarda da Vinci. Stały się one bowiem bodźcem do poszukiwań własnego, odrębnego od neoklasycystycznych zasad, stylu. Po kilku latach chory i bez grosza wyjechał do Neapolu, odwiedzając po drodze Florencję i Genuę a w 1795 powrócił do Francji. Na Salonie w roku 1793 zaprezentował Sen Endymiona, w którym zerwał z akademicką tradycją. Widoczna tu jeszcze ostra forma podkreślona szarym, zimnym kolorem, stanęła w opozycji do malowniczego wykonania, delikatnych niuansów światłocienia i pełnej czułości wymowy. Jest to obraz dążenia do osiągnięcia artystycznej formy, w której miał nadzieję połączyć poezję z malarstwem.


Ossian spotykający cienie francuskich żołnierzy
 

Owo mijanie się stylów neoklasycystycznego i romantyzmu, będzie często widoczne w jego pracach (Hipokrates odmawiajacy przyjęcia darów Artaxerxesa, 1793 czy też Ossian spotykający cienie francuskich żołnierzy, 1802). Pierwszy, namalowany jako dowód wdzięczności doktorowi Trison, manifestuje również zapoczątkowany przez Francuską Rewolucję sprzeciw wobec tyranii. Drugi zaś, powstał jako dekoracja posiadłości wiejskiej Napoleona w Malmaison. Girodet wybrał w tym celu ulubione dzieło Napoleona, "Mit o Ossianie", bardzo popularne w latach 60., do czego przyczyniło się odkrycie przez szkockiego poetę James’a MacPhersona oryginalnych tekstów poematu. Obraz Girodet’a połączył mitologię z francuską historią wojenną. Dziś jako jedna z najbardziej znanych jego prac jest przykładem wielkiego intelektu i wyobraźni malarza, jak też skłania do traktowania go jako prekursora Romantyzmu. 



Napoleon w stroju imperialnym
 

Po 1808 roku powstawały już tylko małoformatowe prace, głównie szkice o tematyce mitologicznej. Artysta odziedziczywszy znaczny majątek, zmienił swoje upodobania na rzecz pracy ilustratorskiej, czego przykładem są "Eneida" Racine’a oraz "Andromachy i Fedra" Wergiliusza, opublikowane przez Pierre Didot’a. Zajął się również przekładem utworów autorów greckich i rzymskich, jak też sam próbował sił na polu poezji, czego owocem jest "Malarz i Stara Kobieta". 
Wystawa obejmuje obszerny zakres twórczości. Zaczynając od szkiców studenckich, w których artysta gorliwie naśladował neoklasycystyczne modele, pierwsze obrazy sygnalizujące przyszłe przełamanie konserwatywnych reguł (Złożenie do grobu, 1789), po obrazy dojrzałe; porterty (Obywatel Jean-Baptiste Belley, 1797, Napoleon w stroju imperialnym, 1812), pejzaże (Widok na Wezuwiusz, Capri) i sceny rodzajowe. Ciekawe jest zestawienie płócien ze szkicami obrazującymi żmudną drogę do osiągnięcia doskonałej kompozycji. Girodet tworzył przedmioty bardziej zjawiskowymi, zmysłowymi, nadając im ładunek erotyczny. Czerpał tematy z romantycznej natury, poszukując w niej egzotyki i irracjonalności. Sukcesem na Salonie w 1806 roku okazał się Potop.




Potop


Złożenie do grobu



Galeria prac


Powrót

The Art Institute of Chicago
111 South Michigan Avenue 60603-6110 Chicago

www.artic.edu
Godziny otwarcia:
ROUSSY-TRIOSON de Anne-Louis GIRODET
Inne wydarzenia Galerii
26 kwietnia
Girodet - wystawa w...
Po imponującym sukcesie w paryskim Luwrze, w marcu b.r.…
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl