Grzegorz Bednarski - Włoski Instytut Kultury




Wizje piekła, opisywanego kiedyś w literaturze, przedstawianego na ścianach i w portalach kościołów, stały się rzeczywistością na ziemi. Wymyślne akty przemocy, bestialskie mordy, kataklizmy rodem z fantastycznych niegdyś wizji, stały się kadrem współczesnego świata. Może dlatego właśnie wątek piekła, zwłaszcza literackiej wizji Piekła Dantego, nieustannie podejmowany jest przez artystów. Nieustannie aktualny, odrzuca wizje Czyśćca i Raju, może jako utopię… 
Wizjom tym poświęcił część swojej twórczości Grzegorz Bednarski, którego Piekło w pastelach i rycinach można oglądać w Galerii Instytutu Włoskiego w Krakowie.

Tłusty pastel wzmaga głębię brunatnych, bordowych i krwistych barw. Rysunek piórkiem precyzuje i ostro akcentuje szczegóły. Połączenie tych dwóch technik wyzwala widoczną ekspresję. 
Wystawa "Piekła" Bednarskiego jest pierwszą indywidualną, pełną prezentacją jego prac zainspirowanych „Boską Komedią”. Najwcześniejsze z cyklu pochodzą z 1993 r. Cykl ten rozpoczęły ryciny – w końcu grafika w najbardziej sugestywny sposób ukazywała mroczne wizje artystów. Jednak w przypadku Bednarskiego, grafika stanowiła margines jego twórczości. Dlatego dość szybko pojawił się pastel, wnosząc do Piekła pierwiastek czysto malarski. Poszukiwania odpowiedniej techniki trwały nadal – tak doszło do kolorowania odbitek próbnych rycin, a następnie wycinania z wcześniejszych prac postaci i naklejanie ich na gotowe już pastele. Wynik działania tego warsztatu przyczynił się do pewnej dramaturgii przedstawień.

Dramaturgia przedstawień zazębia się z dramatem człowieka, jego cierpieniem, męką, które żyją jeśli nie w nas, to w kimś tuż obok. Dlatego w swoich wizjach artysta wychodzi poza pierwowzór literacki, dodając osobistą wersję postrzegania Piekła w Piekle i Piekła na ziemi. Spektakl Bednarskiego rozgrywa się bez „diabelskiej obsady”. Nie ma tu diabłów z widłami, czyhających demonów. Demonem jest tu tylko człowiek – tylko on zamieszkuje piekło. 

Trudno nie porównać Piekła Bednarskiego ze znanym cyklem Piekła Jerzego Panka, także inspirowanego dziełem Dantego. Łączy je swobodna inspiracja tym dziełem. Piekło Panka to jednak niemal wyłącznie ludzkie i diabelskie twarze. Przede wszystkim zaś jego cykl jest lapidarny w kresce drzeworytu, natomiast Bednarski ukazuje wizję bardzo malarską.

Nie sposób tu nie wspomnieć o głównym mecenasie i projektodawcy wystawy, którym jest Krzysztof Musiał. Jego imię parę razy gościło już na łamach Artinfo, m.in. w związku z relacjami wystaw z cyklu „Pejzaż Południa” w Krakowie. Ten kolekcjoner i miłośnik sztuki sponsoruje w kraju i za granicą różne przedsięwzięcia artystyczne. Od lat zaprasza do Francji, Włoch i Hiszpanii artystów z Polski, a plon tych plenerów pokazuje na wystawach w kraju z cyklu wspomnianego wyżej „Pejzażu Południa”.

 
 
 
 
 

 Wybrane prace:
   
    


Kliknij w obrazek aby powiększyć:

 

Płonące groby 
Pastel, 350 x 435 mm, na odwrocie inskrypcja autorska ołówkiem.
Austria, kolekcja prywatna

Płonące groby 
Pastel, pióro w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
296 x 418 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Płonące groby 
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 250 x 355 mm.
Kolekcja Marty i Tomasza Czechów

     

Płonące groby 
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
210 x 300 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Morze krwi 
Akwaforta, pastel, wycinanka,
143 x 427 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Morze krwi 
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 213 x 350 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Morze krwi 
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, na czerwonym papierze, 250 x 325 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Morze krwi 
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, na czerwonym papierze, 135 x 245 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Pieśń o samobójcach 
Akwaforta, pastel, wycinanka,
277 x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Deszcz ognia
Pastel, 350 x 500 mm.
Austria, kolekcja prywatna

Deszcz ognia
Pastel, 380 x 490 mm.
Austria, kolekcja prywatna

Deszcz płomieni spadający na potępieńców
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Deszcz ognia 
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 210 x 295 mm,
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Co się w kłąb zwinął
Pastel, 176 x 466 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Co się w kłąb zwinął
Pastel, 173 x 467 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Tais 
Pastel, 500 x 350 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Krzycząca głowa 
Pastel, 408 x 350 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Ogniki liżące stopy
Pastel, pióro, tusz wycinanka,
296 x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Morze smoły
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 250 x 352 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Morze smoły
Pastel i wycinanka, piórem w tonie czarnym, światła bielą, 295 x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Morze smoły
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka, 210 x 296 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Ołowiane płaszcze
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
352 x 250 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Węże przeróżnych kształtów
Pióro w tonie czarnym, 445 x 640 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Węże. Mała wersja
Pastel, 298 x 416 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

     

Węże z pieśni XXIV
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno (24)
Pastel, 500 x 620 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Grzesznik z prochu zebrany
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 296 x 430 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Pieśń 24
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Pieśń 24. Mała wersja
Pastel, 318 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Ugolino
Pastel, 230 x 315 mm.
Austria, kolekcja prywatna

     

Ugolino
Pastel, 450 x 620 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Spadanie 
Pióro, pędzel, lawowanie tuszem w tonie czarnym i szarym,
460 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Spadanie 
Pastel, 375 x 500 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

     

Studium do Golema
Pióro, czarny tusz, 457 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Golem
Pióro w tonie czarnym, 457 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Figura duża
Pióro, czarny tusz, 460 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Golem
Pastel na czarnym papierze,
375 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Figura ze znamieniem
Pastel, czarny długopis, wycinanka. 239 x 179 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Inferno
Akwaforta, 205 x 215 mm (odcisk),
370 x 280 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

     

Inferno
Akwaforta, pastel, 204 x 210 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Inferno
Akwaforta, 206 x 247 mm (odcisk płyty), 258 x 352 mm (karta).
Kolekcja Jerzego Wojciechowskiego

Inferno
Akwaforta, pastel, 203 x 243 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Inferno 
Pastel, pióro tusz w tonie czarnym, akwaforta, wycinanka, na czarnym papierze, 286 x 350 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Inferno
Pastel, 320 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno
Akwaforta, 200 x 215 mm (odcisk płyty), 270 x 377 (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

     

Inferno 
Akwaforta, pastel, 200 x 215 mm (odcisk płyty). 280 x 360 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno
Akwaforta, 144 x 215 mm (odcisk płyty), 280 x 380 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno
Akwaforta, pastel, 143 x 215 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Inferno
Akwaforta, pastel, 145 x 210 mm (odcisk płyty), 270 x 350 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno
Akwaforta, 140 x 210 mm (odcisk płyty), 230 x 350 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno 
Akwaforta, pastel, 140 x 210 mm (233 x 350 mm karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

     

Inferno
Akwaforta, pastel, 140 x 300 mm (kompozycja), 265 x 380 (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Żółta postać
Pastel, pióro, czarny tusz, niebieski długopis, wycinanka, 320 x 204 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Spadanie
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 352 x 152 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Inferno
Akwaforta, pastel, 140 x 300 mm (kompozycja), 265 x 380 (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Żółta postać
Pastel, pióro, czarny tusz, niebieski długopis, wycinanka, 320 x 204 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Spadanie
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 352 x 152 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     
Purgatorio
Pastel, 500 x 700 mm, na czarnym papierze.
Kolekcja Angeliki Bogdanowicz
Czyściec
Pastel, 498 x 605 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

 
  
 Nota biograficzna: 

        

Grzegorz Bednarski – ur. 1954 w Bydgoszczy. W latach 1975-1980 stidiował na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Jana Szancenbacha w 1980. W 1990 objął pracownię rysunku na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP, od 1998 jako prof. ASP prowadzi własną pracownię. W latach 1981-1989 brał udział w ruchu kultury niezależnej, poruszając w swoim malarstwie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Uprawie tez grafike i rysunek. Prace Bednarskiego znajdują się w zbiorach prywatnych prywatnych muzealnych. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, m.in. w Austrii.

Wystawa czynna do 7 czerwca 2006
________________________________
Tekst: Jolanta Gumula
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl                   





Powrót