Grzegorz Stachańczyk - Deliciae humani generis

Wernisaż: 2010-10-06 18:00:00
Prace Grzegorza Stachańczyka z cyklu Deliciae humani generis – młoda, mądra i gasnąca przez cały październik będzie można oglądać w Galerii Promocyjnej w Warszawie.

Artysta swoje prace tworzy seriami lub cyklami, oscylując wokół konkretnego tematu. Deliciae humani generis – młoda, mądra i gasnąca powstawał przez ostatnie 6 lat ale w Promocyjnej zobaczymy 7 obrazów, które artysta stworzył w tym roku. Trzy prace z cyklu Stachańczyk zaprezentował wcześniej w Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej w Kielcach.

Grzegorz Stachańczyk to artysta o doskonałym warsztacie, co świetnie widać w operowaniu światłocieniem, barwą i kompozycją. Artysta tworzy malarstwo tradycyjne, przedstawiające i wielkoformatowe. Tak, jak robili to dawni wielcy mistrzowie. Malarz znany jest przede wszystkim z prac alegorycznych, archetypicznych i inspirowanych Biblią, a  na jego obrazach prawie zawsze pojawia się kobieta.

Prezentowany cykl ukazuje kobiety przy codziennych czynnościach pielęgnacyjnych - czeszące się, malujące, nakładające maseczki kosmetyczne, czy depilujące. Każda z nich siedzi przed lustrem. Widz jednak może się tego tylko domyślać, ponieważ znajduje się po jego drugiej stronie. Tym samym czuje się jakby podglądał je przy intymnych czynnościach.

Na obrazach widzimy siedem kobiet w różnych etapach życia, od młodej dziewczyny po starszą, świadomą swojej seksualności kobiety. Tytuły prac – Młoda, Mądra, Gasnąca – podporządkowane są wiekowi kobiet. Postaci ukazane zostały w bardzo naturalistyczny sposób. Stachańczyk odziera je z idealizmu i z dokładnością odwzorowuje niedoskonałości. Przemyca też nie pasujące do scen przedmioty – idealnie odwzorowaną starą mapę, pismo, przyrządy do makijażu i kosmetyki.

Malarstwo Stachańczyka z pewnością wymyka się wszelkim kryteriom. Jego twórczość jest paradoksem, bo choć  tworzy on malarstwo tradycyjne - zadziwia. Widz przyzwyczajony dziś do abstrakcji w sztuce i idealizacji kobiety  w mediach, w galerii sztuki współczesnej staje przed retrospekcją XVI-wiecznego malarstwa.

Galeria prac


Powrót