Jacek Kucaba - Rzeźba - Galeria Ars Nova




Wnętrze łodzkiej Galerii Ars Nova stwarza niezwykle ciekawe możliwości aranżacyjne. Wysoki, 300-metrowy white cube, zakończony ścianą luster, a dzielony na nawy postindustrialnymi, pomalowanymi na biało, żeliwnymi kolumnami jest idealnym miejscem do prezentacji rzeźby. Te walory wykorzystał Jacek Kucaba prezentując swoje prace z cyklu "Krzyknia".

Autor zajmuje się rzeźbą figuratywną, często realizuje zamówienia pomnikowe, w których sprostać musi wymogom realizmu narzuconym czy oczekiwanym przez zleceniodawców. W pracach tworzonych bardziej prywatnie i bez takich ograniczeń pozostaje wierny figurze ludzkiej, ucieka jednak od realizmu, posługując się celową deformacją i silnym odrealnieniem kształtów. Jego prace to kreacje niezwykle ekspresyjne. Ich działanie potęgowane jest w momencie, kiedy kilka rzeźb prezentowanych jest razem. Kucaba wykorzystuje ten efekt, znany z twórczości m.in. Magdaleny Abakanowicz - tworzy tłum postaci, w który widz wchodzi, identyfikując się dzięki temu z emocjonalnym napięciem jakim emanują rzeźby Kucaby. 

Historia estetyki zna wiele przykładów ekspresyjnej deformacji ludzkiego ciała. Najsilniej operowała tym zabiegiem średniowieczna rzeźba mistyczna, zwłaszcza przedstawienia Piety i Ukrzyżowania. "Krzyknia" Kucaby jest takim sposobom prezentacji pokrewna. Postaci Kucaby najeżone są drutami, ukrzyżowane pomiędzy nimi, wtłoczone w więzienie metalowych prętów. To niewygodny i uwierający pancerz, który odgradza je od świata, choć przed nim nie chroni. Nagie w swojej cielesności korpusy wydane są bolesnej ocenie wzroku lecz nie mogą same siebie dotknąć, nie potrafią się do siebie zbliżyć, przed sobą otworzyć. To być może metafora naszego współczesnego życia, w którym międzyludzkie relacje sprawiają nam coraz większą trudność przed którą bronimy się ekranem komputera.
 

 
 
 
 
    
 

 Wybrane prace:
   
    

 


  

  

 
  
 Nota biograficzna: 

        

Jacek Kucaba w 1990 r. zrealizował dyplom na ASP w Krakowie na Wydziale Rzeźby. Od 1991 r. prowadzi autorską pracownię artystyczną w Tarnowie. Założyciel grupy artystycznej Ruchome Święto, autor realizowanych programów edukacji kulturalnej młodzieży „Szkoła latania” i „Targ słów”, a także ogólnopolskich i międzynarodowych projektów artystycznych ”Pomniki Pojednania” i „Bałkany”. W 2004 r. zrealizował doktorat z rzeźby na ASP w Krakowie. Uprawia twórczość z zakresu rzeźby, głównie monumentalnej. Jest lureatem wyróżnienia za projekt pomnika C. Goerdelera w międzynarodowym konkursie w Niemczech; wyróżnienia za rzeźbę w brązie na XII Międzynarodowym Biennale Dantesca w Rawennie we Włoszech; nagrody za projekt w Ogólnopolskim Konkursie na „Pomnik Ofiar Stalinizmu” w Tarnowie; nagrody za projekt w Ogólnopolskim Konkursie na pomnik „Golgota XX wieku” w Bydgoszczy; nagrody w ogólnopolskim konkursie na projekt rzeźbiarski pomnika Jana Pawła II w Zielonej Górze. Ma na koncie liczne realizacje w całym kraju m.in. pomnik w kamieniu kardynała Stefana Wyszyńskiego w Bydgoszczy; realizacja kompozycji rzeźbiarskiej w Bazylice w Bydgoszczy; realizacja w polichromowanym drewnie wielofiguralnej kompozycji rzeźbiarskiej w Nowym Sączu; realizacja 8-metrowego Milenijnego Krzyża – rzeźby w Sopocie; realizacja monumentalnego pomnika (8m x 10m) Jana Pawła II tzw. „Łodzi Piotrowej III tysiąclecia” w Sopocie; rozpoczęcie realizacji monumentalnego (23m x 11m) pomnika Golgoty Bydgoskiej XX wieku w Fordonie w Bydgoszczy; realizacja trójfigóralnej „Ławki poetów” w Tarnowie; realizacja w przestrzeni miejskiej w Krakowie rzeźby FILTR; realizacja pomnika papieża Jana Pawła II pn „Wstańcie – chodźmy” w Dębicy (6,5 m); realizacja pomnika papieża Jana Pawła II w Grodkowie k/Opola (3,8m); realizacja rzeźby „Akt lokacji” przed UM w Dębicy.

Wystawa czynna do 17 maja 2007

________________________________
Tekst: Agnieszka Gniotek
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót