Lidka Krawczyk, Wojtek Kubiak - Galeria NOVA




Galeria NOVA prezentuje obecnie prace Wojtka Kubiaka i Lidki Krawczyk, będących kontynuacją podjętego wcześniej problemu tożsamości człowieka. Początkiem tego projektu były obrazy z cyklu „Niezawodni” Kubiaka, pokazywane w Galerii NOVA w październiku 2005 roku i relacjonowane w Artinfo.pl 

Tym razem artystom zależało na rozwinięciu zagadnienia funkcjonowania w kulturze kobiet. O swojej realizacji mówią:
„W tym projekcie mieliśmy nadzieję wytworzyć dysharmonię wywołaną wyraźnie odmienną skalą obrazów. To, co na portrecie jest ukazane w zbliżeniu, zostało namalowane na wielkim podobraziu, a plan ogólny znalazł się na małym formacie. Co więcej, dokładnie odwzorowane postaci z małych płócien, zostały zestawione z monumentalnymi portretami, które pozostały w wersji niedokończonej. Staraliśmy się w jak najmniejszym stopniu angażować własną podmiotowość po to, aby nie stwarzać wrażenia uprzedmiotawiania portretowanych kobiet. Nie wszystko można przedstawić. Nie byliśmy w stanie zapanować nad emocjami, które pojawiały się z chwilą wydobywania się postaci z obrazu. Dlatego też w pewnym momencie, stając w obliczu niemożliwości ogarnięcia całego smutku, który ukazywał się w portretach, porzucaliśmy obraz. Tym samym, to on zapanował nad nami. Kobiety z obrazów stawały się współautorkami prac. Zwielokrotniony, rozproszony - taki jest ten cykl, i taka jest kulturowo rozumiana kobiecość. Tożsamość konstruowana, kształcona i pielęgnowana przez każdą jednostkę w społeczeństwie. Nauka przekazywana córce przez matkę staje się okrutnym rytuałem tresowania w określonych ramach: pasywności, podrzędności, materii, nieobecności, serca, nielogiczności, wzruszenia, drugorzędności etc. Pasywność jest podwójnie wymuszana: z jednej strony jest to podporządkowanie tradycyjnym, zewnętrznym rytuałom, a z drugiej - poprzez bierne poddanie się nakazowi bycia uległą, oczekującą, podrzędną, wykluczoną, etc. Za materiał posłużyły także utrwalane na taśmie wideo rozmowy z rzeczywistymi członkiniami rodziny (mamą, babcią), a zatem cały projekt ma charakter koncepcyjny i wielowymiarowy. Służy próbie odbudowania pozytywnej relacji, która mieści się na osi: kultura / tożsamość / artysta-artystka / matka / kobiecość. Wobec takiej perspektywy inaczej zaczyna się czytać całą instalację (obrazy + film), bowiem to, co na obrazach wydaje się być niekwestionowane, film delikatnie i subwersywnie podważa. Na pozór ważne i oficjalne deklaracje są wypowiadane niezwykle często, ale równie szybko stają się one parodią samych siebie. Przerysowane, pompatyczne, czasami niezdarnie bełkotliwe krążą niczym widmo koniecznego dostosowywania się do norm społecznych”.

 
  

 Wybrane prace:
   
    


  
  

 
  
 Noty biograficzne: 

        


Wojciech Kubiak - urodzony 1978 roku w Krakowie. Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie (dyplom uzyskany z wyróżnieniem, Medalem Rektora oraz Dyplomem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych). Pracuje w ASP w Krakowie na Wydziale Malarstwa. Jego dwa obrazy znajdują się w częstochowskiej kolekcji Znaki Czasu. Ważniejsze wystawy indywidualne: 2003 - wystawa malarstwa w SCKiPG Zabierzów; 
2005 - Out/entyczność, Galeria KOK, Krzeszowice; 2005 - Niezawodni, Galeria NOVA, Kraków.

Lidia Krawczyk - urodzona w 1979 roku w Krakowie. Absolwentka Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Podyplomowych Studiów Gender (UJ). Medioznawczyni. Zajmuje się głównie krytyką feministyczną oraz sztuką w polskich mediach. Do tej pory publikowała w Ha!arcie, -Grafii, Panoptikum oraz na stronie www.bunkier.com.pl. Pisała także dla Gazety Wyborczej. Fotografka. Realizuje wspólne projekty z Wojtkiem Kubiakiem (Niezawodni, galeria nova; wystawa fotografii Portrety - Centrum Sztuki Współczesnej Solvay w Krakowie). Brała udział w międzynarodowych warsztatach organizowanych przez Stowarzyszenie SAOZ oraz Goethe Institut w Krakowie w ramach Projektu Wzgórza w Lipnicy Murowanej (1999, 2000, 2001) oraz w Międzynarodowych Warsztatach Twórczych Vincenty (akcje pod tytułem "Pomiędzy dosłownością" oraz "Kolumna", Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu - 2001, 2003), na podstawie których zrealizowała film Warsztaty Szkolne. Uczestniczyła w XIV Biennale Sztuki Dziecka. Sztuka jako działanie (Poznań, 2003).

Wystawa czynna do 28 kwietnia 2006
________________________________
Tekst i zdjęcia: Jolanta Gumula
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót