Marta Deskur, Fanshon II - wystawa w galerii Le Guern




W nowej na scenie wystawienniczej galerii Le Guern mieszczącej się w odrestaurowanej warszawskiej kamienicy przy ulicy Widok 8, od 25 czerwca możemy obejrzeć efekt wielkiej pracy i nie mniejszego zafascynowania czymś tak banalnym z pozoru jak damska chusta. Dziesiątki (setki?) chust, czarne, szare i kolorowe, z deseniem i bez, upięte i luźno zwisające, zawiązane na różne sposoby. Wypreparowane z kontekstu osobowego, personalnego, ale także religijnego i kulturowego. Nie mówią nic o islamie i obecności jego wyznawców w Europie. Chusty Marty Deskur są tym czym są - to znaczy okryciami głowy. Nie jest się jednak wolnym od refleksji na temat wszechobecnego Orientu. Fascynacje Wschodem i teraźniejsze obawy gdzieś tkwią podskórnie. Artystka nie daje jednak żadnego bezpośredniego impulsu do takich rozważań. 
 
Chusty ułożone obok siebie - według dowolnego klucza - tworzą nową zaskakującą jakość plastyczną. Chusty są naniesione i wypalone na białych, porcelanowych kaflach. Można je układać na wiele sposobów. Obrazy z kafli utworzone przez autorkę eksponowane są na ścianach. Kafelek jako nośnik obrazu nie jest w tym kontekście użyty przypadkowo. Korzystała z niego sztuka islamu przy zdobieniu wnętrz publicznych i domowych zaciszy. W galerii jest całkiem pokaźna ilość słupków z kaflami ozdobionymi wykadrowanymi chustami. Czekają na kolekcjonerów, którzy mogą nabyć pojedyncze sygnowane kafle z chustami. Można z nich zestawiać własne kompozycje. To doskonała oferta stosunkowo taniej "demokratycznej" sztuki na najwyższym poziomie. 
  

"..Przyjechałam do Berlina w samym środku lata, w sierpniu. Początkowo, planowałam kontynuować mój wcześniejszy projekt, fotografie z cyklu "Rodzina". (...) Któregoś dnia przykuły moją uwagę dwie muzułmańskie dziewczynki siedzące na okrągłym placu, obok swoich rowerów. Jedna w czerwonej chuście i różowej koszulce, druga w seledynowej chuście i żółtej koszulce. Wtedy po raz pierwszy zaczęłam przyglądać się chustom. Wzięłam aparat i wyszłam z pracowni, chodziłam po ulicach Kreuzbergu i fotografowałam kobiety w chustach. Nagle zaczęłam dostrzegać ich wielość, różnorodność. "Fanshon" to poniekąd rejestracja tego, co widziałam tam codziennie, wystarczyło wyjść na ulice." Tak zwyczajnie i lapidarnie o początku swojego projektu fotograficzno-filmowego mówi w rozmowie z Bożeną Czubak autorka Fanshon II Marta Deskur.
 
Wystawa będzie otwarta do 4 września 2004 r, od wtorku do soboty w godzinach 12.00-19.00.
Wystawie towarzyszy katalog wydany przez Galerię Le Guern z obszernym wprowadzeniem Olgi Stanisławskiej.

 
 
 

      
 Wybrane prace:
 

   

 
 

 
  
 
 Nota biograficzna:

        
 
Marta Deskur - urodziła się w 1962 r. w Krakowie. Studia w Ecole des Beaux-Arts, Aix-en Provence w latach 1983 - 1988. Dyplom National Superieur d`exspresion plastique. W latach 1989-90 prowadzi zajęcia z rysunku w Ecole des Beaux-Arts, Aix-en Provence. Mieszka i pracuje w Krakowie. Współpraca z grupą COMMBO. W ciągu ostatnich lat w jej twórczości dominuje fotografia i wideo. Fotograficzna seria "Human Clear" (1996), fotograficzny projekt "Rodzina" ( rozpoczęty w 1996 r i do dziś kontynuowany), podświetlane fotografie "Dziewice" (2002), fotograficzny projekt Fanshon (2003), Fanshon II (2004).Filmy: "To jest Klara, a to ja jestem Pico" (1998), "Krótka katastroficzna historia" (1999), "Welon to moje włosy" (1999). Multimedialna instalacja i projekt strony internetowej "new baby?" (2001).
Należy do czołówki polskiej sceny sztuk wizualnych. W swojej twórczości porusza podstawowe kwestie współczesnej kultury i jej wpływu na relacje ludzkie.
 

 
Lista wystaw
Prace były eksponowane w warszawskiej Zachęcie i Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim. W 2004 udział w międzynarodowej wystawie Art Unlimited w Bazylei. W czerwcu 2004 pokaz prac w ramach ART Poznań 2004.
Indywidualne wystawy m.in.: Galeria Zderzak, Kraków 1994, 19996; Galeria Krzysztofory, Kraków 1997; Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków 2000; Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk 2001; 400 Gallery, Chicago 2001; Location One Gallery, Nowy Jork 2001; Galeria Potocka, Kraków 2002, Künstlerhaus Bethanien, Berlin 2003,; Galeria Le Guern, Warszawa 2004.

Prace w zbiorach:
Sonje Museum of Contemporary Arts Collection w Kwangju, Museum Bochum w Bochum, Muzeum Narodowe w Warszawie, Ludwig Museum Budapest - Museum of Contemporary Art w Budapeszcie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w innych kolekcjach publicznych i prywatnych w Polsce i za granicą. 

    
Wystawa czynna do 4 września 2004
Kurator wystawy: Bożena Czubak
  
 
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl           



Galeria prac


Powrót