Mateusz Sikora - rzeźba - Galeria Polswiss Art




Ekspresyjna deformacja postaci to znak rozpoznawczy rzeźbiarskiej twórczości Mateusza Sikory. W galerii Domu Aukcyjnego Polswiss Art artysta pokazał nie tylko kilkanaście swoich najnowszych rzeźb, ale także uchylił rąbka tajemnicy swojego warsztatu, pokazując bardzo dekoracyjne, nacechowane silnym ładunkiem emocjonalnym, malowane tuszem projekty rzeźb. 

Mateusz Sikora skoncentrował swoje zmagania z materią na figurze ludzkiej. Od wielu lat zajmuje się tym jednym tematem, niemniej jego sztuka ciągle ewoluuje i zaskakuje. Artysta przedstawia postaci w ruchu, kroczące, ekspresyjnie wygięte, mocujące się z przestrzenią. Jego prace nie mają jednak nic wspólnego z elegancką formułą barokowo-manierystycznej figura serpentinata, a pochodzą wprost z chropowatych i rozedrganych brył Augusta Rodina. 

Rzeźby Sikory są symboliczną ilustracją miotających człowiekiem emocji. Stanowią świadectwo lęków i niepokojów człowieka współczesnego w całym konglomeracie jego poczucia zagrożenia i niepewności, chęci dominacji i jednoczesnej potrzeby wyciszenia. Bohater Sikory miota się uwikłany w codzienność. Każda rzeźba to indywidualna historia. Jeden z jego ludzi rozdarty jest pomiędzy być a mieć, inny niepewny siebie. W efekcie rzeźby te drapieżnie atakuje przestrzeń, tworząc przy tym wysmakowany estetycznie teatr cieni, intrygujący tym bardziej, że zbudowany na kontraście między siłą materiału – brązowych odlewów - a subtelną grą światła na powierzchni.

 
 
 
     

 Wybrane prace:
   
    


 
 

 
  
 Nota biograficzna: 

        

Mateusz Sikora - rocznik 1971. Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Melbourne, Australia (Victorian College of the Arts, Melbourne University). W 1994 r. uzyskał dyplom - Bachelor of Arts in Fine Art. Laureat Złotego Medalu konkursu “Wczoraj i dziś” oraganizowanego przez Galerię ZAR (2003), The VCA Encouragement Award (Melbourne, Australia, 1993) i The Friends of the VCA Encouragement Award (Melbourne, Australia, 1992 ). Autor wystaw indywidualnych: Festiwal „New New Yorkers and Their Friends”, Galeria Ateneum Młodych (Warszawa, 2004), Instytut Polski, Sztokholm (2003, Szwecja), Galeria Kontynenty (Warszawa, 2002), Klub Pauza (Kraków, 2002), Między Nami (Warszawa, 2001, 1999), Bourke Place, Budynek AMP (1994, Melbourne, Australia). Uczestnik wystaw grupowych m.in. LXVI Salon Artystów Niezależnych / Młodzi Artyści Nowej Europy (Paryż, Francja, 2005), Galeria Jackman (Melbourne, Australia, 2000, 2005), Galeria Nering + Stern (Berlin, Niemcy, 2004), XIV Międzynarodowe Biennale Rzeźby / Festival Lotaryngii / Festival "Nova Polska" (Bar-Le-Duc, Francja, 2004), “Przestrzeń Intuicji”, Centrum Kultury “Zamek”, XIV Biennale Rzeźby (Poznań, 2004), Galeria Nizio (Warszawa, 2004), Galeria RudolfV (Amsterdam, Holandia, 2003), Galeria Arsenał, Biennale Rzeźby (Poznań, 2002), Galeria ArtNewMedia (Warszawa, 1999), Pol Art.’97 (Melbourne, Australia, 1997), Botanique (Bruksela, Belgia, 1996), Garden of Eden (Melbourne, Australia, 1996), Galeria George Paton (Melbourne, Australia, 1995), Galeria McClelland (Landwarrin, Australia, 1995), Teatr Athenaeum (Melbourne, Australia, 1994), Victorian Student Sculpture Survey (Ballarat, Australia, 19994), Malthouse Wystawa Rzeźby (Melbourne, Australia, 1992), Malthouse Mixed Media Show (Melbourne, Australia, 1991), Galeria VCA, City Campus (Melbourne, Australia, 1991), Festiwal Kyneton (Australia, 1991), Festiwal St. Martin, Fringe (Melbourne, Australia, 1991).

Wystawa czynna do 30 czerwca 2006
________________________________
Tekst i zdjęcia: Agnieszka Gniotek
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót